صادرات در بازارچه سیرانبند بانه ۷۰ درصد افزایش یافت

سرپرست فرمانداری بانه گفت: صادرات کالا از بازارچه سیرانبند این شهرستان به اقلیم کردستان عراق در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۷۰ درصد افزایش داشته است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد امین زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیمه نخست امسال ۲۱۱ هزار تن کالا از بازارچه سیرانبند بانه به اقلیم کردستان عراق صادر شده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۱۲۴ هزار تن بوده که نشان از رشد ۷۰ درصدی صادرات در این مرز دارد.
وی با بیان اینکه صادرات کالا به لحاظ ارزش دلاری ۳۹ درصد افزایش یافته است افزود: صادرات امسال در این مرز از نظر دلاری ۸۷ میلیون دلار بوده که حدود ۱۶ میلیون دلار از مدت مشابه سال قبل بیشتر است.
امین‌زاده گفت: بیشترین صادرات بازارچه سیرانبند بانه محصولات کشاورزی بوده و پس از آن مصالح ساختمانی، محصولات فلزی، محصولات پلاستیکی و معدنی در رتبه های بعدی است.
وی به نقش بازارچه سیرانبند بانه در توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری استان اشاره کرد و افزود: تردد مسافر در بازارچه مرزی سیرانبند به اقلیم کردستان باعث رونق تجاری و اقتصادی استان می‌شود و بحث رسمی شدن و تردد مسافر در این بازارچه همچنان از طریق مقامات استانی و کشوری در حال پیگیری است.
سرپرست فرمانداری بانه اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی بانه به عنوان طرحی توسعه محور در این شهرستان در حال احداث است که هم اکنون بیش از ۱۰۰ نفر متقاضی سرمایه‌گذاری در آن هستند که با رسمی شدن و تردد مسافر در این مرز انگیزه سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه نیز بیشتر می‌شود.
بازارچه مرزی سیرانبند هم مرز با اقلیم کردستان عراق و دومین بازارچه مرزی استان بوده که در بخش ننور و در ۲۵ کیلومتری شهر بانه قرار گرفته است.
تلاش برای رسمی شدن این بازارچه و تردد مسافر از سال ۹۰ آغاز شده و این مهم توسط مقامات کشوری و استانی در حال پیگیری است.
در مرز سیرانبند بانه روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کامیون حامل کالا به اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود.
شیشه، آهن، مصنوعات پلاستیکی، میوه و سبزیجات، مصالح ساختمانی و پوکه از جمله کالاهایی است که از مرز سیرانبند به اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود.
شهرستان مرزی بانه ۱۵۸ هزار نفر جمعیت د ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

Sorry - Comments are closed