۴۰ درصد صادرات ایران به عراق از مرزهای کرمانشاه انجام می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: ۴۰ درصد صادرات ایران به عراق از مرزهای کرمانشاه انجام می‌شود.

به نقل از خبرگزاری مهر، محسن دارابی پنج شنبه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان که در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: با واسطه هم مرزی این استان با بخش‌های کردنشین و عرب نشین کشور عراق و ۵ مرز رسمی و یک بازارچه مرزی همیشه بالاترین سهم را از میزان صادرات به کشور عراق را داشتیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه افزود: در طول سه سال اخیر ۴۰ درصد صادرات کشور به عراق از طریق مرزهای کرمانشاه انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: مرزهای استان متعلق به جمهوری اسلامی است و کارکرد ملی دارد و اگر بخواهیم رونق داشته باشد باید از منابع ملی برای زیرساخت‌های این مرزها استفاده کنیم.

دارابی بیان کرد: در دهه ۸۰ مشوق‌های صادراتی داشتیم و این امر امکان رقابت ما را در بازارهای هدف فراهم کرده بود لذا باید سعی کنیم این مشوق‌ها را برای صادرکنندگان در نظر بگیریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: هر سال در قوانین بودجه عددی برای مشاغل قرار می‌دهند، اما آخر سال نقدینگی به فعالان این بخش پرداخت نمی‌شود.

دارابی ادامه داد: با نگاهی به شیب توسعه صادرات رشد ۴۰ درصدی از محل مشوق‌ها و کمک به تجارت حوزه خارجی را شاهدیم و تقاضا داریم از این محل به فعالان اقتصادی استان نیز کمک شود.

وی تصریح کرد: به دنبال این هستیم در برخی از اقلام کشاورزی از جمله سیب زمینی، پیاز و… در قالب مدیریت شرکت صادرات، بسته بندی را از مزرعه شروع کنیم تا در مرز فقط بحث ذخیره و انبارداری را داشته باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: امسال در حوزه تجارت خارجی فراز و فرودهای فراوانی داشتیم و اگر سعی و تلاش استاندار و نمایندگان نبود بازارچه سومار بازگشایی نمی‌شد.

دارابی بیان داشت: تا سال قبل مرزنشینان که در بازارچه موقت مرزی فقط موفق به ثبت سفارش شده بودند که با تلاش‌های استاندارد تبدیل به ثبت آماری شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر برای بازارچه‌های رسمی غرب کشور ۱۰ درصد تخفیفات بازرگانی را در نظر گرفتند و اگر چه این میزان کم است اما یک گام رو به جلو محسوب می‌شود.

Sorry - Comments are closed