صادرات ۲۰ هزار تنی مرکبات سوریه به عراق

سوریه پس از تسلط ارتش این کشور بر اکثر مناطق تحت کنترل گروه های تروریستی هم اکنون در مسیر پیشرفت و رشد اقتصادی حرکت می کند، این کشور تنها در دو ماه دسامبر و ژانویه گذشته توانست بیش از ۲۰ هزار تن انواع مرکبات به عراق صادر کند.

خبرگزاری ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نوشت: به گفته مسئول گمرک مرز “بوکمال” در دو ماه دسامبر و ژانویه (آذر و دی ماه) ۷۵۸ کامیون با عبور از این مرز مشترک دو کشور بیش از ۲۰ هزار تن بار مرکبات را وارد کشور عراق کردند.

«ابراهیم میده» مدیرکل سازمان حمایت و توسعه تولیدات ملی سوریه نیز با مثبت ارزیابی کردن صادرات این کشور به عراق اعلام کرد که بر اساس تصمیم وزارت حمل و نقل سوریه کامیون های عراقی برای ورود به خاک سوریه از مرز بوکمال و انتقال بار به کشور خود مشمول معافیت پرداخت عوارض می شوند.

این مقام سوری همچنین افزود میزان صادرات سوریه به عراق به صورت مستمر در حال انجام است و صادرات مرکبات به طور ویژه نسبت به تمامی سال های قبل رشد قابل توجهی داشته است.

روسیه نیز یکی از واردکنندگان مرکبات از سوریه است و در سال های گذشته ۷۰۰ هزار تن مرکبات از سوریه به روسیه صادر شده است.

محصولات کشاورزی نظیر مرکبات، سیب، زیتون و پنبه از جمله صادرات عمده سوریه پیش از آغاز بحران در اسفند ماه ۱۳۸۹ به کشورهای منطقه و جهان بود و اکنون نیز سوریه با توجه به آزادسازی نزدیک به ۹۰ درصد از خاک این کشور و وجود برخی مشکلات اقتصادی بسرعت به دنبال صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای مختلف جهان با هدف ارزآوری است.

کشت مرکبات در سوریه در شهرها و مناطق غربی و سواحل دریای مدیترانه نظیر بندر لاذقیه و طرطوس صورت می گیرد؛ بر طبق آمار اداره کشاورزی فقط در استان لاذقیه تولید مرکبات منبع درآمد بیش از ۴۴ هزار خانواده در این استان است.

در پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی بازسازی سوریه در سال ۲۰۱۹  نیز که در تاریخ ۲۱-۱۷ سپتامبر (۲۶ تا ۳۰ شهریور ۹۸) برگزار شد، دمشق گفت و گوهای اقتصادی با کشورهای مختلف برای بازگشت به همکاری های بین المللی را در دستور کار قرار داد.

Sorry - Comments are closed