فرماندار قصرشیرین: منتظر اعلام طرف عراقی برای آغاز مبادلات تجاری از مرز خسروی هستیم

به نقل از خبرگزاری ایرنا، فرماندار قصرشیرین با اشاره به بسته شدن مرز رسمی خسروی به دلیل شیوع بیماری ویروسی کرونا گفت: اکنون ما آمادگی کامل برای از سرگیری مبادلات تجاری و صادرات از این مرز را داریم و منتظر اعلام طرف عراقی برای این مهم هستیم.

مرادعلی تاتار روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز با حضور وزیر بهداشت عراق و مسوولان مرز «منذریه» این کشور، جلسه ای برای تصمیم گیری در خصوص از سرگیری مبادلات تجاری در این مرز برگزار می شود.

وی اظهار داشت: قرار است بعد از جلسه امروز و جمع بندی مسوولان عراقی تا غروب امروز نتیجه در خصوص بازگشایی یا عدم بازگشایی مرز خسروی و آمادگی طرف عراقی به ما برای از سرگیری مبادلات تجاری و مرزی از این مرز اعلام شود.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: طبق توافق انجام ‌شده با طرف عراقی از دوشنبه دوم تیرماه مرز رسمی خسروی تنها برای تردد افراد دارای ۲ تابعیتی (ایرانی، عراقی) با رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی و به صورت محدود بازگشایی شده است.

تاتار ادامه داد: دستگاه های مستقر در مرز آماده خدمات رسانی به مسافران هستند و تردد مسافر نیز از این مرز با رعایت موازین و پروتکل های بهداشتی انجام می شود و اقدام های لازم برای از سرگیری فعالیت های تجاری با رعایت پروتکل های بهداشتی نیز انجام شده است.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

Sorry - Comments are closed