افق ۱۰ میلیارد دلاری برای صادرات خدمات فنی مهندسی

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: با حل مشکلات شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی، پیش بینی ما این است امسال بتوانیم ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای حمید زادبوم افزود: این پیش بینی ما برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی ناشی از ارقام خوب قرارداد‌های صادراتی این حوزه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ است.

وی اضافه کرد: البته شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی مشکلاتی هم دارند از جمله این که وجوه طرح‌هایی را که در عراق اجرا کردند به علت مشکلات موجود دنبال نشده بنابر این به دنبال آن هستند در قالب تمدید وام ارزی از بانک مرکزی و نیز پیگیری ما از طرف عراقی بتوانند هم وجوه حاصل از اجرای طرح را دریافت کنند و هم برای اجرای بقیه طرح‌ها مشکل منابع نداشته باشیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: اگر از صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی حمایت و مشکلات آن‌ها در کشوری مانند عراق حل شود می‌توانیم از این صادرکنندگان در سایر کشور‌های همسایه مانند افغانستان، پاکستان و حتی آسیای میانه هم حمایت کنیم و با این حمایت‌ها دست این صادر کنندگان برای فعالیت در سایر کشور‌ها باز شود.
آقای زادبوم با اشاره به بررسی ۱۸۰ موضوع از موضوعات مرتبط با صادرات در کارگروه توسعه صادرات ذیل شورای عالی صادرات افزود: عمده این ۱۸۰ موضوع را می‌توان در ۱۰ تا ۱۵ عنوان دسته بندی کرد که اصلی‌ترین موضوعات و مشکلات در حوزه صادرات مربوط به حمل و نقل و هزینه‌های آن، روش‌های تأمین مالی صادرات، تسهیلات و اعتبارات صادراتی و بسته حمایت از صادرات است.

وی ادامه داد: معاون اول رئیس جمهور بسته حمایت از صادرات سال ۹۹ را به ما ابلاغ کرد و با کمک سازمان برنامه و بودجه بخشی از بودجه‌ها را دریافت کردیم تا آن را به اصلاح زیرساخت‌های صادراتی در مرز‌ها توسط بخش خصوصی اختصاص دهیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: اگر بخش خصوصی در مرز‌ها برای اصلاح زیرساخت‌های صادراتی مانند سردخانه و پایانه تخصصی صادراتی نیاز به کمک داشته باشد بخشی از آن را از محل بسته حمایت از صادرات تقبل می‌کنیم و بخشی دیگر از محل تسهیلات ریالی است که از طریق صندوق توسعه ملی تأمین شده است از این بابت صندوق توسعه ملی ۲ هزار میلیارد تومان و به همان میزان هم بانک‌ها پرداخت می‌کنند که عاملیت این کار به ۵ بانک داده شده تا به صادر کنندگان تسهیلات با نرخ ۱۴ و نیم درصد اعطا کنند.

آقای زادبوم افزود: از بهمن سال گذشته که اعطای این تسهیلات آغاز شده تاکنون هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده، اعطا شده و بقیه نیز در شرف پرداخت است.

Sorry - Comments are closed