مسؤولان کردستان عراق خواهان تقویت روابط اقتصادی با ایران شدند

همزمان با برگزاری همایش اقتصادی مشترک ایران و اقلیم در اربیل، مسؤولان سیاسی و اقتصادی کردستان عراق خواستار تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران شدند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، رئیس اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق در حاشیه این همایش که روز سه شنبه با حضور ‘محمدجواد ظریف’ وزیر امور خارجه کشورمان، هیات همراه و سفیر ایران در بغداد برگزار شد، اظهار داشت: حجم روابط تجاری ایران با اقلیم کردستان عراق در حال حاضر بالغ بر شش میلیارددلار بوده و در راستای گسترش روابط اقتصادی فیمابین مشکلات شرکتهای اقتصادی فعال در اقلیم کردستان عراق مرتفع می شود.

‘دارا جلیل خیاط’ که مدیریت همایش اقتصادی اتاق های بازرگانی ایران و اقلیم کردستان عراق را نیز بر عهده دارد، اظهار امیدواری کرد که روابط اقتصادی ایران و اقلیم گسترش یافته و موانع موجود بر سر راه توسعه روابط برداشته شود.

وی در خصوص مشکلات شرکتهای ایرانی فعال در اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: پیش از این انتقال پول از طریق بانک و کنسولگری به خصوص در زمانیکه اقلیم دچار بحران مالی شد میسر نبود.

وی در ادامه افزود: به دستور نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، یک کمیته مشترک برای حل و فصل مشکلات و موانع موجود بر سر راه تجار و شرکتهای ایرانی تشکیل می شود.

رئیس اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق گفت: به منظور افزایش حجم روابط اقتصادی، گشایش معابر جدید مرزی در دستور کار قرار دارد.

از سوی دیگر، ‘صفین دیزایی’ سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق نیز درحاشیه این همایش به خبرنگار ایرنا گفت که ما سفر وزیرامورخارجه ایران را به دیده اهمیت می نگریم و بر این باور هستیم که این سفر در آینده باعث توسعه روابط سیاسی و اقتصادی اقلیم گردد.

وی افزود: دولت اقلیم کردستان عراق با تمام توان خود از این سفر و نشستها استقبال بعمل آورده و امیدوار هستیم نتایج نشست های اقتصادی بین اتاقهای بازرگانی ایران و اربیل باعث توسعه روابط و رفع موانع موجود شود.

صفین دیزایی همچنین اظهار داشت: روابط با ایران در اولویتهای دولت اقلیم کردستان عراق بوده و براین اساس موانع موجود را برطرف خواهیم کرد.

بر اساس برنامه کاری همایش اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق عصر روز سه شنبه ادامه این کنفرانس با حضور وزیر امور خارجه کشورمان در سلیمانیه برگزار می شود.

نخستین کنفرانس مشترک اقتصادی ایران و اقلیم سال گذشته در اربیل با حضور اتاقهای بازرگانی دو طرف برگزار شد.

Sorry - Comments are closed