5 سند همکاری بهداشتی درمانی میان ایران و عراق امضا شد

با حضور وزیران بهداشت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق بعد از ظهر سه شنبه پنج سند همکاری در زمینه، بهداشت، درمان و دارو بین دو کشور به امضا رسید.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و «علاء الدین علوان» وزیر بهداشت و محیط زیست عراق بعد از چند ساعت رایزنی با حضور مدیران و کارشناسان برجسته این دو وزارتخانه، این اسناد همکاری به امضا معاونین هر دو وزارتخانه رسید.

این اسناد در زمینه همکاری دارویی و تجهیزات پزشکی، مراقبت اولیه سلامت (PHC)، درمان بیماران و گردشگری سلامت، آموزش تخصصی پزشکی و سند برنامه اول مشترک وزارت بهداشت دو کشور است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عراق درباره اهمیت این اسناد امضا شده بین دو کشور به خبرنگار ایرنا گفت که این اسناد همکاری حاصل مذاکراتی است که طی دیروز و امروز سه شنبه وزارتخانه های بهداشت دو کشور با هم داشته اند.

«سعید نمکی» با اشاره به اهمیت اسناد امضا شده افزوده است که از جمله اسناد مهم امضا شده مربوط به صادرات دارو ایرانی به عراق است و با امضای این اسناد، به زودی 125 داروی ایرانی که در فهرست ثبت هستند، در عراق به ثبت خواهند رسید.

وی با بیان اینکه ظرفیت قابل توجهی در خصوص بازار دارو در عراق وجود دارد گفت که با اجرای این اسناد، صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به عراق آغاز می شود.

به گفته وی، در زمینه آموزش پزشکی و جذب گردشگری سلامت و فعالیت های بهداشتی خصوصا خدمات بهداشتی اولیه و کمک به زیر ساخت های آن از دیگر اسناد مهم امضا شده بین دو کشور به شمار می رود.

وی ابراز امیدواری کرد که همه این اسناد در سریع ترین زمان ممکن عملیاتی شده و هر دو کشور از فرصت هایی که این اسناد همکاری فراهم کرده، بهره ببرند.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در رأس هیأتی بعد از ظهر دوشنبه به دعوت همتای عراقی اش علاء العلوانی وزیر بهداشت و محیط زیست عراق وارد بغداد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در این سفر همچنین در مذاکرات با وزیر آموزش عالی و پژوهش علمی عراق یک یادداشت همکاری امضا کرد.

سعید نمکی در این سفر با وزیر تجارت عراق دیدار کرده و دو طرف بر سر افزایش سهم ایران در بازار دارو این کشور به اتفاق نظر رسیدند.

«ذبیح نیک فر لیالستانی» نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل و عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و «رحیم ساکی» مدیرکل دفتر بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از جمله شخصیت هایی هستند که وزیر بهداشت ایران را در این سفر سه روزه همراهی می کنند.

Sorry - Comments are closed