سه میلیارد دلار صادرات کالا از منطقه آزاد اروند محقق شد

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار منطقه آزاد اروند گفت: در سه سال گذشته سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کالای غیرنفتی از شلمچه و بنادر آبادان و خرمشهر به خارج از کشور صادر شد.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، سیدعلی موسوی یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات منطقه آزاد اروند با اشاره به صادرات غیرنفتی و حضور در بازارهای جهانی گفت: از این میزان صادرات غیرنفتی ۹۱۶ میلیون دلار در سال ۹۶، یک میلیارد و ۱۴۱ میلیون دلار در سال ۹۷ و یک‌میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار در سال ۹۸ محقق شد.

وی افزود: صادرات غیرنفتی منطقه آزاد اروند در سال جاری بر اساس پیش نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است که شامل تولیدات کالا در منطقه آزاد اروند و کالاهای سایر استان‌های کشور است.

وی ارزش صادرات کالای تولیدی منطقه آزاد اروند در سه سال اخیر را  ۵۹۳ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال صادرات کالای تولید شده در واحدهای صنعتی منطقه آزاد اروند آبادان و خرمشهر به ۲۵۰ میلیون دلار برسد.

موسوی به ایجاد زیرساختهای صادارتی در مرز شلمچه برای رونق صادرات با کشور عراق اشاره کرد و گفت: احداث مجتمع اداری و تجاری شلمچه با ۱۳۰ غرفه ویژه فعالیت تجار و بازرگانان، احداث پایانه صادراتی شیلات و آبزیان، ایجاد ظرفیت ۱۲هزار تنی لجستیکی در بندر خشک شلمچه، راه اندازی پایانه توسعه صادرات سیمان جهت تخصصی کردن صدور فرآورده‌های سیمانی و تفکیک مسیر تجاری و مسافری از طرح‌های ایجاد شده برای رونق صادرات کالا از مرزشلمچه به خارج کشور است.

وی نصب دستگاه ایکس‌ری کامیونی در مرز شلمچه را از دیگر برنامه‌های منطقه آزاد اروند برای تسهیل در صادرات کالا در این مرزبین‌المللی عنوان کرد و گفت: نصب ایکس‌ری کامیونی ضمن جلوگیری از قاچاق کالا نقش موثری در روان سازی و سرعت‌بخشی صادرات کالا در شلمچه داشته است.

موسوی برگزاری نمایشگاه‌های مختلف توانمندی‌های استان خوزستان در منطقه آزاد اروند را یادآور شد و گفت: در سال گذشته برای حضور در بازارهای جهانی نمایشگاههای توانمندسازی واحدهای صنعتی استان خوزستان به همت منطقه آزاد اروند برگزار شد.

وی در ادامه گفت: در این راستا ضمن برگزاری همایش تجلیل از صادرکنندگان کالا و صنعتگران نمونه، پذیرش هیات‌های تجاری از عمان، اندونزی و عراق از اقدام های حضور در بازار جهانی بوده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به افزایش جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ حدود ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی جذب شد و این رقم در سال ۹۷ به ۱۵هزار میلیارد ریال و در سال ۹۸ به ۲۰هزار میلیارد ریال رسید بر این اساس برای سال ۹۹ افزایش این رقم به ۲۵ هزار میلیارد ریال در بحث سرمایه گذاری داخلی دیده است.

موسوی جذب سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد اروند ظرف سه سال گذشته را ۴۲۷ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: در حال رایزنی برای جذب ۲ سرمایه‌گذار جدید در بخش مواد معدنی و شیمیایی با ۳۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی هستیم.

وی میزان واردات کالا به منطقه آزاد اروند در سال ۹۷ را ۱۲۹ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: در سال ۹۷ واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه به میزان ۱۲۹ میلیون دلار و در سال ۹۸ این رقم به ۳۴۶ میلیون دلار رسید که در مجموعا ۴۷۶ میلیون دلار ظرف ۲ سال گذشته ماشین‌آلات و مواد اولیه به منطقه آزاد اروند وارد شده است.

اخذ کد وارداتی شلمچه با موافقت گمرک ایران

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار منطقه آزاد اروند به اخذ کد وارداتی بین‌المللی شلمچه اشاره کرد و اظهار داشت: با موافقت گمرک جمهوری اسلامی ایران زمینه واردات کالا از مرز تجاری شلمچه در کنار صادرات فراهم است و واردات کالا از کشور عراق آمادگی لازم وجود دارد ضمن اینکه واردات کالا از مرز شلمچه مستلزم آماده‌سازی زیرساخت‌هایی از سوی طرف عراقی است.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است. 
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

Sorry - Comments are closed