تردد زوار به سمت عراق در اربعین امسال بعید است/تردد روزانه ۱۷۰ کامیون از مرز چذابه

لطیفی گفت:هنوز از سوی کشور عراق برای برگزاری مراسم اربعین پاسخی داده نشده است.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روح الله لطیفی سخنگوی گمرک با اشاره به آخرین وضعیت تردد در  مرزهای عراق  اظهار کرد: افرادی که دارای روادید خاص هستند و یا اقامت و تابعیت کشور عراق می توانند از مرز تردد داشته باشند.

لطیفی گفت:افرادی که به قصد درمان از کشور خارج می شوند یا دانشجو هستند، خانواده‌های دیپلمات ها و تجاری که ویزای تجاری دارند، اجازه تردد در مرز‌های مسافرتی را دارند.اجازه تردد برای عموم از مرزهای عراق و ترکیه ممکن نیست و هنوز تصمیمی هم برای آن گرفته نشده است.

او با اشاره به بازگشایی مرزهای عراق در اربعین  امسال گفت: فعلا تصمیمی در این خصوص گرفته نشده، زیرا عراق باید برای صدور روادید تصمیم بگیرد. برای برگزاری مراسم اربعین همچنان منتظر شرایط بیماری کرونا در فصل پاییز هستیم، بعید است مراسم اربعین امسال همچون سال گذشته برگزار شود.

سخنگوی گمرک درباره جزئیات بازگشایی مرز تجاری چذابه گفت: این مرز دو روز در هفته باز است و در روز‌هایی که مرز باز است نزدیک به ۱۷۰ کامیون حامل کالا از مرز تردد می کند. بسته به ظرفیت این مرز و سرعت تخلیه بار در کشور عراق تردد کامیون ها تا ۲۵۰ کامیون در روز افزایش پیدا می کند.

لطیفی افزود: البته اراده کشور عراق به عنوان خریدار کالا باید بر روی تسهیل تخلیه بار باشد و اگر مسئولان عراقی همکاری لازم را داشته باشند مرز چذابه  مانند مرزهای مهران و خسروی چهار روز در هفته باز می شود.

او درباره بازگشایی مرز‌های شرقی گفت: تمام مرز‌های شرقی باز هستند، فقط مرز غیر رسمی گمشاد به دلیل عدم ورود کامیون از طرف افغانستان در استان سیستان و بلوچستان فعلا غیر فعال است.

سخنگوی  گمرک بیان کرد: بقیه مرز‌های رسمی با افغانستان مانند مرزهای میلک، ماهی رود و دوغارون باز هستند و تبادل مسافر و کالا وجود دارد. در بعضی از مرز‌های شرقی مانند مرز دوغارون سرعت کافی برای تجارت و تبادل کالا وجود ندارد؛ متاسفانه نزدیک به دو هزار کامیون در این مرز متوقف است.

او ادامه  داد:در صحبت هایی که با مسئولان کشور افغانستان انجام شده است آنها متعهد به افزایش ساعت کاری مرزها و کنترل استاندارد ها شدند تا بیش از حد این کامیون‌ها معطل نشوند.

لطیفی تصریح کرد: مرز‌های ما با پاکستان در ریندان، پیشین، میرجاوه و جالق فعال هستند و کالا‌های صادراتی و وارداتی از این مرز‌ها در حال تبادل است.

Sorry - Comments are closed