فرماندار: ظرفیت سرمایه‌گذاری در بانه فراهم است

فرماندار بانه با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان و مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق گفت: ظرفیت‌های سرمایه گذاری در همه بخش‌ها فراهم است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، اسماعیل رستم پور روز پنجشنبه در جریان بازدید هیات دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام از بازارچه مرزی سیرانبند اظهار داشت: روزانه حدود ۳۰۰ کامیون کالا شامل محصولات کشاورزی و باغی، شیشه، مصالح ساختمانی و مصنوعات پلاستیکی از این بازارچه به اقلیم کردستان صادر می‌شود.

وی ادامه داد: بخش زیادی از محصولات کشاورزی صادراتی تولید داخلی کردستان است و بخش از کالاها از استان‌های مرکزی به عراق صادر می‌شود.

رستم پور با بیان اینکه بازارچه سیرانبند تا شهر پنجوین اقلیم کردستان عراق ۲۰ کیلومتر فاصله دارد، افزود: بسترهای صادرات در بازارچه فراهم است و سرمایه گذاران عراقی و چینی برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: ۱۲۰ واحد تولیدی و خدماتی در فاز نخست منطقه ویژه بانه تعریف شده و تعدادی از سرمایه گذارانی که در خارج کشور سرمایه گذاری کرده بودند سرمایه خود را به این شهرستان انتقال داده‌اند.

فرماندار بانه با اشاره به سابقه ۳۰ ساله صادرات در بازارچه سیرانبند گفت: رویکرد این بازارچه صادرات محور است و رسمی نشدن آن به فعالیت این بازارچه خللی وارد نمی‌کند.

وی تاکید کرد: بحث رسمی شدن بازارچه سیرانبند همچنان پیگیری می شود و طرح توسعه بازارچه نیز در دست اقدام است.

رییس گمرک سیرانبند نیز با اشاره به تعطیلی یک ماهه بازارچه در اسفند سال گذشته بدلیل شیوع ویروس کرونا گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۴۴۰ میلیون دلار کالا از بازارچه سیرانبند به اقلیم کردستان صادر شده است.

طاهر احمدی افزود: صادرات کالا از بازارچه سیرانبند به اقلیم کردستان در ۶ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش ریال ۵۸ در صد رشد داشته و عمده کالاهای صادراتی شامل تره بار، محصولات کشاورزی، محصولات معدنی و شیشه است.

برخی اعضای دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در قالب یک هیات به همراه معاون اقتصادی استاندار و جمعی از مسوولان اجرایی بخش صنعت استان کردستان روز پنجشنبه با سفر به شهرستان بانه از ظرفیت‌های در نظر گرفته شده برای ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان، بازارچه سیرانبند، منطقه ویژه اقتصادی بانه، بازار تجاری و شهرک صنعتی این شهرستان بازدید کردند.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

Sorry - Comments are closed