مرز تجاری چذابه ۱۷ و ۱۸ مهر تعطیل است

به نقل از خبرگزاری ایرنا، فرمانداردشت آزادگان گفت:مرزتجاری چذابه ۱۷ مهرماه (روز اربعین حسینی) و جمعه ۱۸ مهرماه تعطیل است و پس از آن فعالیت عادی خود را با صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق از سرمی‌گیرد.

حمید سیلاوی روز دوشنبه در گفت‌وگو تا خبرنگار ایرنا افزود: مرز تجاری چذابه با توافق مسوولان مرزی و گمرکی جمهوری اسلامی ایران و عراق از مرداد ماه امسال پس از ۶ ماه تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا بازگشایی شدو طبق روال عادی فعالیت خود را با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی بجز روزهای تعطیل ادامه داد.
وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰دستگاه کامیون و تریلر حامل کالا از مرز چذابه به عراق صادر می‌شود ابراز امیدواری کرد پس از پایان ماه صفر روند صادرات کالا از این مرز تجاری بین المللی افزایش یابد.
مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق به تدریج از تیرماه ۱۳۸۲ بازگشایی و  در مهرماه همان سال عزیمت رسمی و قانونی زائران عتبات عالیات به شهرهای مقدس عراق شروع شد.
پارسال حدود ۷۰۰میلیون دلار کالا از مرز تجاری چذابه به عراق صادرشد.مصالح ساختمانی ، میوه و تره بار، سیمان سفید و وسایل خانگی از مهمترین کالاهای صادراتی به عراق از مرز چذابه بوده است.
در اربعین سال‌های گذشته، صادرات کالا از مرزهای تجاری شلمچه و چذابه مدت ۲ هفته به خاطر تسهیل در تردد کاروان های زائران اربعین حسینی و پیشگیری از خطرات و روان شدن تردد زائران متوقف می‌شد.   

هیچ زائری به مرز چذابه مراجعه نکرد
فرماندار دشت آزادگان گفت:در روزهای اخیر با اطلاع رسانی مناسب، هیچ زائری به مرز چذابه برای عزیمت به شهرهای مقدس عراق مراجعه نکرده است.
سیلاوی احتمال بازگشایی مرز مسافری چذابه برای سفر زائران عتبات عالیات را با توجه به مخاطرات ناشی از شیوع کرونا به کلی منتفی اعلام کرد.
وی گفت:هیچ برنامه‌ای برای پذیرش و ورود گردشگران عراقی از مرز چذابه نیز وجود ندارد.
مرزهای چذابه و شلمچه پیش از شیوع کرونا بر روی زائران عتبات عالیات و گردشگران عراقی باز بود و روزانه هزاران نفر از اتباع ۲ کشور از این ۲ مرز بین المللی، تردد قانونی داشتند.
به صفر رسیدن ورود اتباع عراقی به خصوص گردشگران سلامت به خوزستان تاثیر منفی بر رونق اقتصادی استان گذاشته است.

Sorry - Comments are closed