کرونا صادرات از مرزهای خوزستان را کاهش داد

به نقل از خبرگزاری ایرنا، معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: میزان صادرات امسال از مرزهای استان به دلیل شیوع کرونا نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

عبدالرحمان ناصریان چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تبریک روز ملی صادرات ( ۲۹ مهرماه) بیان کرد: میزان صادرات ازمرزهای خوزستان در ۶ ماهه امسال به لحاظ وزنی ۶.۳ میلیون تن و به لحاظ ارزشی ۱.۵ میلیارد دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال به دلیل بیماری کرونا به لحاظ وزنی ۱۸ درصد و به لحاظ ارزشی ۳۰ درصد کاهش داشته است.

ناصریان ادامه داد: بیماری کرونا امسال بر روند صادرات تاثیر زیادی گذاشت با این وجود تلاش فعالان در این حوزه و بخش خصوصی با وجود تمامی محدودیت ها خوب بوده است،به دلیل کرونا هفت ماه مرزهای خوزستان همچون سایر کشور برای مبادلات تجاری تعطیل و یا نیمه تعطیل بودند که همین عامل در کاهش میزان صادرات تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: میزان واردات از مرزهای استان به لحاظ وزنی ۸.۲ میلیون تن و به لحاظ ارزشی ۲.۸ میلیارد دلار بوده است.

ناصریان ادامه داد: میزان واردات به لحاظ وزنی ۲ درصد رشد و به لحاظ ارزشی ۱۸ درصد کاهش یافته است.

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت استان بیان کرد: در مدت ۶ ماهه امسال میزان صادرات به کشور عراق به لحاظ وزنی ۲ میلیون تن و به لحاظ ارزشی ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

ناصریان بیان کرد: در ۶ ماهه امسال کل مبادلات تجاری کشور ۳۰.۳ میلیارد دلار بوده که سهم خوزستان در این بخش ۱۵ درصد است.

وی افزود: کل صادرات غیرنفتی کشور از نظر وزنی ۳۶.۳ میلیون تن و به لحاظ ارزشی ۱۳.۵ میلیارد دلار بوده که سهم خوزستان از مجموع صادرات کشور در بخش ارزشی ۱۱.۵ درصد و در بخش وزنی ۱۷.۵ درصد بوده است.

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت استان بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی پلی اتیلن، متانول، اوره، فسفات، محصولات پتروشیمی، صیفی جات، فلزات، فولاد و تره بار بوده و صنایع دستی در این بخش هیچ جایگاهی نداشته است.

ناصریان با اشاره به اینکه این کالاها اغلب به کشورهایی همچون عراق، امارات، چین و اوراسیا صادر شده است ادامه داد: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی از خوزستان ۲۳۸ دلار و کشور ۳۷۲ دلار بوده که این رقم نشان از عملکرد بسیار خوب بخش خصوصی در بحث صادرات بوده است.

Sorry - Comments are closed