وزارت نفت عراق: تا ۲۰۲۳ در تولید بنزین به خودکفایی می‌رسیم

وزارت نفت عراق اعلام کرد این کشور طی سه سال آتی در تولید بنزین به خودکفایی خواهد رسید و گاز استخراج‌شده با نفت را به طور کامل بهره‌برداری خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری ناس نوشت: وزارت نفت عراق از خودکفایی این کشور در تولید بنزین طی سه سال آینده خبر داد و اعلام کرد که از تمامی ۲۷۰۰ میلیون فوت مکعب گاز اکتشاف شده همراه با نفت خام به صورت کامل بهره برداری خواهیم کرد.

«حامد الزوبعی» قائم مقام وزیر نفت عراق تأکید کرد این کشور تا پایان سال ۲۰۲۳ در تولید بنزین به خودکفایی خواهد رسید و افزود که این موضوع مبتنی بر بهره‌برداری از پالایشگاه کربلا و نوسازی پالایشگاه الصمود و راه‌اندازی فاز‌های تازه در چند پالایشگاه دیگر است و بخش‌هایی برای کمک به افزایش تولیدات و بهبود کیفیت آن وارد عمل خواهند شد.

او گفت: پالایشگاه کربلا تا ۸۸ درصد تکمیل شده و با سرعت در حال آماده سازی برای بهره‌برداری است و طرحی کامل برای بازسازی پالایشگاه الصمود (بیجی) طراحی شده تا ظرفیت آن را به ۱۴۰ هزار بشکه برساند.

قائم مقام وزیر نفت عراق افزود: وزارت نفت برنامه‌های متعددی برای جلوگیری از هدررفتن گاز استخراج شده با نفت طی قرارداد‌هایی با شرکت‌های معتبر جهانی طراحی کرده است. هم اکنون ۱۵۰۰ میلیون فوت مکعب از این گاز در عراق به بهره‌برداری می‌رسد، اما مجموع گازی که از این طریق در عراق تولید می‌شود ۲۷۰۰ میلیون فوت مکعب است که تا سال ۲۰۲۳ به‌صورت کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

او با بیان اینکه حجم ذخایر گاز عراق ۱۳۲ هزار میلیارد فوت مکعب است، شرکت‌های جهانی را برای سرمایه‌گذاری در میدان‌های گازی «منصوریه و عکاز» که به علت حضور تروریست‌های داعش ناامن شده بود، فراخواند.

الزوبعی افزود: عراق می‌کوشد که با بهره‌برداری درست از گاز استخراج شده با نفت از آن برای تأمین سوخت نیروگاه‌های برق، صنایع پتروشیمی و سایر صنایع استفاده کند.

این مقام وزارت نفت عراق بهره برداری بیشتر از ذخایر گاز این کشور و رسیدن به ۲۷۰۰ فوت مکعب در سال را منوط به فعال سازی پالایشگاه‌های دیگری عنوان کرد که در قالب دو پروژه‌ای تا سال ۲۰۲۲ و دو پروژه‌ای که تا سال ۲۰۲۳ اجرایی می‌شوند.

Sorry - Comments are closed