خطوط راه‌آهن ایران به ۱۴ هزار کیلومتر رسیده است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شبکه خطوط راه‌ آهن ایران در طول سال‌های گذشته تا کنون به ۱۴ هزار کیلومتر رسیده است.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم گشایش راه‌آهن خواف – هرات در محل ایستگاه خواف  گفت: خطوط ریلی کشورمان در مسیر بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران را از شرق، غرب و شمال غرب به کشور‌های همجوار متصل کرده است.

او افزود: پنج استان در همین چارچوب به شبکه ریلی کشور متصل شده‌اند و در ادامه اجرای این برنامه توسعه زیرساختی سه مرکز استانی دیگر نیز به شبکه خطوط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران متصل می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل ایران با اشاره به اقدامات مطلوب صورت گرفته برای ساخت راه‌آهن چابهار – زاهدان، ادامه داد: بهره‌برداری این مسیر ریلی و اتصال آن به خط آهن خواف – هرات، امکان توسعه را با ایجاد کریدور ریلی از شمال به جنوب کشور دوست و همسایه افغانستان فراهم می‌کند.

خادمی بیان کرد: اجرای مسیر ریلی رشت – آستارا در شمال غرب ایران و اتصال آن به کشور‌های جمهوری آذربایجان و روسیه هم کشورمان را از ناحیه شمال غرب به اروپا، ساخت خطوط ریلی شلمچه – بصره و کرمانشاه – خسروی نیز ایران را از سمت غرب به عراق متصل می‌کند.

او تصریح کرد: هم‌اینک عملیات اجرای همه این خطوط آهن شامل مسیر‌های رشت – آستارا، شلمچه – بصره و کرمانشاه – خسروی در جریان بوده و در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل ایران تاکید کرد: توسعه خطوط ریلی شرق و غرب کشور نقش موثری بر گسترش روابط اقتصادی، تبادلات بازرگانی و شکوفایی تجارت بین ایران و کشور‌های همجوار دارد.

خادمی اظهار کرد: راه‌آهن خواف – هرات نیز که امروز بطور رسمی گشایش یافت نقطه عطف روابط اقتصادی و اجتماعی در تاریخ طولانی همزیستی مسالمت‌آمیز ایران و افغانستان است.

او افزود: فعالیت این خط ریلی در شرق ایران و غرب افغانستان در ادامه توسعه ناوگان ریلی کشورمان بعنوان یکی از اقدامات اثربخش در عرصه روابط بین‌المللی محسوب می‌شود.

Sorry - Comments are closed