افزایش ساعت کاری مرز کیله سردشت ضروری است

فرماندار قلعه‌دیزه عراق گفت: افزایش ساعت کاری مرز کیله سردشت در آذربایجان‌غربی در راستای افزایش مراودات تجاری میان ایران و عراق در این نقطه مرزی ضروری است.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، “بکر بایز” /beker bayez/ فرماندار قلعه‌دیزه عراق روز چهارشنبه در دیدار با فرماندار سردشت و سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق، با اشاره به اینکه  افزایش ساعت کاری مرز کیله سردشت ضروری است گفت: علاوه بر آن بهبود وضعیت راه‌ها در ۲ طرف مرز و افزایش نشست‌های بین همدیگر برای کاهش مشکلات موجود در مرز الزامی است.

او اضافه کرد: در روابط تجاری بین ۲ طرف مرز کیله سردشت، مشکلاتی مربوط به داخل مرز است که با همکاری و تعامل مسوولان محلی یکدیگر پیگیری و بررسی و در نهایت حل خواهد شد.

فرماندار قلعه دیزه عراق بیان کرد: برای رفع مشکلات قانونی و سیاسی نیز سرکنسول و دیگر مقامات بلندپایه باید پیگیر باشند و اقداماتی انجام بدهند که ما برای رفع این موانع آمادگی کامل داریم.

“بایز” از مسوولان ایرانی خواست به منظور رسمی شدن مرز کیله با مسوولان عراقی میانجیگری کنند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق نیز در این نشست گفت: با تعامل مسوولان محلی ایرانی و عراقی، مبادله کالا و مراودات اقتصادی در مرز کلیه سردشت افزایش می‌یابد.

مهدی شوشتری اظهار داشت: زمینه‌های همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق بسیار زیاد است و در مناطق مرزی و بازارچه‌های مرزی ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای افزایش مراودات اقتصادی و تجاری وجود دارد.

او با بیان اینکه منطقه مقابل سردشت در کشور عراق ظرفیت بسیار مناسبی برای روابط تجاری دارد، افزود: برای این امر باید از ظرفیت‌ها به صورت حداکثری استفاده و برای افزایش صادرات و مرادات تجاری زمینه سازی کرد.

فرماندار سردشت هم در این جلسه بیان کرد: با توجه به اینکه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام جهش تولید مزین شده، تلاش این است تا با برگزاری چنین نشست‌های مبادلات تجاری بین ۲ طرف بیش از پیش در جهت رونق و افزایش صادرات انجام گیرد، زیرا توسعه مبادلات علاوه بر رونق بخش به اقتصاد معیشت منطقه زمینه برای افزایش تولیدات و رونق صادرات کالا‌های داخلی را فراهم می‌کند.

اقصی نخشی پور افزود: علاقه‌مند به گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشور همسایه هستیم و در این راستا ضمن آمادگی کامل برای افزایش روابط تجاری، مسایل و مشکلات مرزی بین دو طرف مربوطه را نیز پیگیری می‌کنیم.

او اضافه کرد: گمرک کیله سردشت با توجه به اینکه به عنوان یک بازارچه تعریف شده آمار صادرات در آن از بسیاری گمرکات دیگر بیشتر بوده و امسال ۳۴۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۵۸۰ میلیون دلار صادرات از این مرز صورت گرفته است.

“جوهر محمدحسن” رییس گمرک قلعه دیزه عراق نیز در این نشست با اشاره به صدور مجوز احداث ساختمان پاسپورت در این گمرک گفت: مجوز تاسیس واحد پاسپورت توسط دولت عراق صادر شده و در حال جانمایی آن هستیم.

کمبود زیرساخت‌ها، رسمی نکردن مرز کیله از سوی کشور عراق، مستقر نشدن گمرک عراقی در نقطه صفر مرزی، برگشت کالا‌های صادراتی، کم بودن ساعات کاری از عمده مشکلات فی مابین بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت از سال ۱۳۸۲ برای تسریع در صادرات کالا و تولیدات داخلی کشور آغاز به کار کرد؛ این گمرک در ۲۰ کیلومتری شهر “قلعه دیزه” در شمال عراق قرار دارد؛ بازارچه مرزی “کیله” سردشت سال گذشته به عنوان یکی از مرز‌های رسمی کشور در هیات دولت به تصویب رسید.

فعالیت این بازارچه به دلیل آنکه سازو کار لازم برای ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت، بازگردانده شدن ارز و کارت بازرگانی وجود نداشت، از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ تعطیل شده بود که با تمهیدات جدید دولت دوباره فعالیت خود را از سرگرفت.

شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرز‌های ایران با شمال عراق قرار گرفته است؛ این شهرستان مرزی دارای ۲ بازارچه مصوب “کیله” و “اشکان” است.

Sorry - Comments are closed