صادرات ۳۰ میلیون دلاری صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از صادرات ۳۰ میلیون دلاری صنایع دستی استان از ابتدای امسال تا پایان اذر ماه خبر داد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسین ویسی با اشاره به رشد صادرات صنایع دستی کرمانشاه طی ۹ ماهه امسال، اظهار کرد: براساس آماری که اخیرا از سوی گمرک ایران در اختیار ما قرار گرفته، از ابتدای فروردین تا پایان آذر امسال بیش از ۳۰ میلیون دلار صنایع دستی استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شده است.

او بیان کرد: طبق گزارش کمرگ ایران، باتوجه به این میزان از صادرات صنایع دستی، کرمانشاه رتبه سوم صادرات صنایع دستی را بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

معاون صنایع دستی استان عمده‌ترین صنایع دستی صادر شده از استان به خارج از کشور را احجام چوبی، زیورآلات سنتی، گلیم و گیوه دانست و گفت: باتوجه به هنرمندان بزرگی که در رشته چوب داریم، سهم قابل توجهی یعنی حدود هشت میلیون دلار از صادرات صنایع دستی استان به احجام چوبی اختصاص پیدا کرده است.

او تاکید کرد: این میزان از صادرات صنایع دستی استان به نسبت مشابه پارسال حدود پنج درصد افزایش نشان می‌دهد و این درحالی است که به واسطه شیوع بیماری کرونا و رکودی که در بازار صنایع دستی داشتیم، انتظار می‌رفت صادرات صنایع دستی هم با افت قابل توجهی مواجه شود.

ویسی در ادامه در خصوص چرایی افزایش صادرات صنایع دستی استان علیرغم تاثیرات منفی شیوع بیماری کرونا بر این صنعت هم گفت: هرچند اواخر سال گذشته به واسطه شیوع بیماری کرونا نتوانستیم نمایشگاه‌های عرضه صنایع دستی را در سطح استان برپا کنیم و از سوی دیگر صنعت گردشگری هم با رکود زیادی مواجه شد، اما در مقابل برخی از هنرمندان صنعتگر استان هم تلاش کردند و بیشتر تمرکز خود را روی صادرات هنر‌های دست ساز خود قرار دادند.

او بیان کرد: باتوجه به وجود اشتراکات فرهنگی که با کشور‌های همسایه داریم، مردم این کشور‌ها علاقمند به خرید صنایع دستی ما هستند، برای همین بخش زیادی از محصولاتی که صادر شده به کشور‌های همسایه و بویژه عراق بوده است.

معاون صنایع دستی استان در پایان با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای توسعه صادرات دیگر صنایع دستی مهم استان، اظهار کرد: در برخی رشته‌های دیگر همچون ساز‌های سنتی و میناکاری هم ظرفیت‌های خوبی در استان داریم که باید با برنامه ریزی، توسعه صادرات آن‌ها را هم داشته باشیم.

Sorry - Comments are closed