هدفگذاری ایران برای کسب ۲۰ درصد از بازار کشورهای همسایه

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با توجه به ظرفیت یک هزار و ۱۰۰ میلیارد دلاری کشورهای همسایه، کسب سهم ۲۰ درصدی از این بازار را هدف قرار داده‌‎ایم.

خبرگزاری ایرنا به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران نوشت: «حمید زادبوم» در هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: تحریم های اعمال شده برای ایران در راستای محدودیت تجاری و تعاملات بین‌المللی است اما با در پیش گرفتن استراتژی تمرکز بر کشورهای همسایه در شرایط فعلی سطح تعاملات خود را حفظ می‌کنیم.

وی افزود: از سال ۹۷ تا کنون سالانه پنج تا هفت درصد صادرات ایران به کشورهای همسایه افزایش یافته است به گونه ای که در سال ۹۷ از مجموع صادرات، ۵۴ درصد با ارزشی کمتر از ۲۴ میلیارد دلار به این بازار کالا ارسال شده بود اما در سال ۹۸ به نزدیک ۶۰ درصد رسید و امسال رقمی بیشتر را به ثبت رسانده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد ظرفیت های تجاری با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار واردات دارند و به فرمودۀ مقام معظم رهبری باید ۲۰ درصد از این سهم را داشته باشیم که این خود رقمی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.

وی افزود: در سال‌های اخیر صادرات غیرنفتی ایران حدود ۴۴ تا ۴۵ میلیارد دلار بوده است و این ظرفیت وجود دارد که صادرات را با اتکا به منابع کشور و تولید داخلی افزایش دهیم.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، پاکستان را یکی از کشورهای پر ظرفیت برای توسعه تعاملات تجاری دانست و خاطرنشان کرد: برای کسب سهم بازار بیشتر در عراق و افغانستان باید جذابیت ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در انعقاد توافقنامه با کشورها هوشمندی لازم است، گفت: در تعاملات بین المللی با هر کشوری نظم و انظباط و مقررات بین المللی بر پایه قوانین wto حکمفرما است.

زادبوم موفقیت در ادامه مذاکرات توافقنامه با اوراسیا را مستلزم حمایت مجلس و دولت توصیف کرد و گفت: در حال حاضر با ۶ کشور موافقت‌نامه ترجیحی داریم، با کشور سوریه موافقتنامه تجارت آزاد و با صربستان نیز در حال انجام مذاکرات برای دستیابی به موافقتنامه تجارت آزاد هستیم.

Sorry - Comments are closed