واردات و صادرات مرز «باشماق» مریوان در اقتصاد کشور تاثیرگذار است

معاون اول رییس جمهوری گفت: مرز “باشماق” مریوان از مرزهای مهم تجاری ایران است و حجم صادرات و واردات آن در برنامه‌های اقتصادی کشور بسیار مهم و تاثیرگذار است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، اسحاق جهانگیری روز شنبه در آیین شروع عملیات اجرایی طرح ساماندهی و توسعه مرز رسمی باشماق مریوان با بیان اینکه انجام ۱۰ درصد ترانزیت کشور از طریق این مرز سهم بسیار بزرگی است، افزود: دغدغه‌ی مسوولان محلی و برخی از رانندگان در زمینه شرایط  نامناسب زیرساخت‌های این مرز داشتند که بررسی شد و در نهایت تصمیم مهمی برای پایانه‌های مرزی گرفته شد.

وی اظهار داشت: بدلیل اینکه دستگاه‌های متعددی در یک نقطه متمرکز بود و یک دستگاه به عنوان مسوول اصلی پایانه تعیین نشده بود مشکلاتی ایجاد می‌شد و در این راستا بدلیل اهمیت جایگاه  پایانه‌های مرزی، مسوولیت به سازمان راهدای و پایانه‌های مرزی وزارت راه و شهرسازی واگذار شد و با توانمندی که در این بخش وجود دارد این پایانه‌ها به سرعت خصوصا پایانه‌های مهم سروسامان می‌گیرند.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: همه دستگاه ها حتی اگر لازم باشد باید ۲۴ ساعته در پایانه های مرزی فعالیت داشته باشند و ما در این مقطع  فعلی کشور به این فعالیت‌ها نیاز داریم و همه باید در این راستا کمک کرده هیچ کس نباید کم‌کاری کند.

وی اظهار داشت: امید است در یک مقطع زمانی خیلی کوتاه زیرساخت‌های مورد نیاز مرز باشماق  به گونه‌ای ساخته شود که به عنوان یک مرز نمونه در کشور شناخته شود که هم رانندگان راضی باشند و هم بازرگانان احساس کنند که دولت برای کارشان ارزش قائل است.

جهانگیری ابراز امیدواری کرد، عملیات ساماندهی و فعالیت مرز باشماق مریوان آغاز مهمی برای  کارهای توسعه تجاری در استان کردستان باشد.

توسعه مرز باشماق نقش مهمی در توسعه بازرگانی استان و کشور دارد

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در این آیین با بیان اینکه توسعه مرز باشماق می‌تواند در توسعه بازرگانی استان و کشور نقش ارزنده‌ای داشته باشد، گفت: پایانه مرزی باشماق در سال ۱۳۸۵ به عنوان مرز رسمی شناخته شده و در سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید.

خداداد مقبلی افزود: در مرز باشماق ترانزیت ورودی کالا از اول امسال تا پایان دی حدود۲۵۰ میلیون دلار بوده است که رتبه چهارم کشور را با ۱۰درصد ترانزیت کشور در برداشته است.

وی اضافه کرد: روزانه به صورت میانگین۳۰۰ دستگاه کامیون در مرز باشماق ترانزیت انجام می‌شود که گاهی این مقدار به ۸۰۰ کامیون نیز خواهد رسید.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور افزود: روزانه حدود سه هزار نفر مسافر به صورت میانگین در ۱۰ ماهه امسال  انجام شده که ۴۰درصد آن از کشور خارج و ۶۰درصد به کشور وارد شده‌اند و اکثرا برای توریسم پزشکی و گردشگری بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با تکمیل و توسعه مرز باشماق راه توسعه و پیشرفت استان کردستان هموارتر شود.

مرز رسمی باشماق در ۱۵ کیلومتری شهر مریوان و هم مرز با اقلیم کردستان عراق است و در سال ۱۳۸۵ به مرز رسمی و بین المللی تبدیل شد.

معاون اول رییس جمهوری در این سفر یک روزه به کردستان، با حضور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان، چند طرح را در بخش‌های مختلف به صورت همزمان افتتاح می‌کند و عملیات اجرایی چند طرح نیز با حضور وی شروع می‌شود.

از مهم‌ترین برنامه‌های سفر دکتر جهانگیری به استان کردستان، می‌توان به بهره‌برداری از منطقه ویژه اقتصادی بانه، شروع عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۰۰ روستا و ۱۵۰ واحد صنعتی و تولیدی، طرح‌های مسکن مهر و ۲۰ زمین ورزشی، ۴.۲ هکتار گلخانه و ۹۲۳ هکتار آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی و طرح‌های قابل افتتاح حوزه کشاورزی استان اشاره کرد.

جهانگیری همچنین با حضور در روستای “هانیس” سنندج، ۱۴۶ کیلومتر راه روستایی را به بهره‌برداری می‌رساند، سپس در نشستی با نخبگان اقتصادی استان شرکت می‌کند.

Sorry - Comments are closed