رشد ۴۱ درصدی پوشش‌های صادراتی صندوق ضمانت صادرات

رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: میزان صدور ضمانت‌نامه و بیمه نامه صادراتی از سوی صندوق ضمانت صادرات ایران برای ۲۸ میلیارد دلار صادرات کالای غیر نفتی، دو هزار و ۸۵۲ میلیون دلار بوده است.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید عبدالله سجادی رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران در مشهد گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران در ۱۱ ماهه امسال، ۳.۱۵ میلیارد دلار پوشش‌های صادراتی ارائه نموده که ۴۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. چنانچه که این سطح از پوشش از طریق صندوق ارائه نمی‌شد چه بسا حجم صادرات غیر نفتی با شدت بیشتری کاهش می‌یافت.

او با بیان اینکه، تبعات منفی تاثیرات همه‌گیری ویروس کرونا بر سطح فعالیت‌های اقتصادی، کسب و کار‌ها را در تمامی مناطق جهان مشهود است، افزود: به همین واسطه، افزایش ریسک قصور و عدم تحویل کالا از سوی خریداران خارجی دور از انتظار نخواهد بود که این امر، افزایش حجم خسارت صادرکنندگان تحت‌پوشش صندوق‌های ضمانت صادرات دنیا را در پی خواهد داشت. علی رغم انتظار وقوع میزان خسارت، سیاستگذاری‌های صندوق ضمانت صادرات ایران در راستای حمایت بیشتر از صادرکنندگان در شرایط بحران کنونی بوده است.

رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران، اشاره‌ای به تمهیدات این صندوق برای حمایت از صادرکنندگان آسیب دیده از بحران شیوع کرونا و تحریم‌ها داشت و ادامه داد: رشد ۵ درصدی پوشش بیمه نامه‌ها (ریسک‌های سیاسی از ۹۵ درصد به ۱۰۰ درصد و ریسک‌های تجاری از ۹۰ درصد به ۹۵ درصد)، افزایش مهلت سقف‌های اعتباری تعیین شده برای خریداران خارجی، افزایش سقف‌های اعتباری صادرکنندگان متقاضی استفاده از خدمات ضمانتنامه ای، فراهم نمودن تمهیدات لازم جهت تمدید ضمانتنامه‌های سررسید شده، امهال بدهی صادرکنندگان به صندوق از جمله اقدامات ما در این حوزه بوده است.

سجادی با بیان اینکه تقویت منابع مالی صندوق می‌بایستی همگام با توسعه صادرات کشور همواره مدنظر باشد، بیان کرد: کمک به تقویت منابع مالی صندوق از طریق اختصاص افزایش سرمایه صندوق از محل منابع صندوق توسعه ملی و بودجه عمومی کشور، تصمیم سازی در خصوص اتخاذ دیپلماسی اقتصادی خارجی کارآمد و موثر در قالب رایزنی با مقامات دولتی بلند پایه از سوی مراجع ذیربط در بازار‌های هدف صادرات کالا و خدمات و کشور‌های همسایه (خصوصاً عراق و افغانستان) به منظور حضور بیشتر صادرکنندگان و پیمانکاران ایرانی در این بازار‌ها و یافتن راهکار‌های محلی و منطقه‌ای برای ارائه خدمات به صادرکنندگان به عنوان یک نهاد غیر تحریمی جهت برطرف کردن نیاز‌های بیمه‌ای و ضمانتی آن‌ها و همچنین متقاعد کردن بانک‌های مرکزی و کارفرمایان دولتی در این دو بازار هدف برای همکاری بانکی و بیمه‌ای با صندوق از جمله انتظارات صندوق ضمانت صادرات از شورای هماهنگی اقتصادی سران قواست.

او از مشکلات و موانع نیز سخن گفت و تصریح کرد: همچنین در حوزه راه اندازی خطوط اعتبار خریدار و خرید دین اسناد صادراتی در سنوات قبل بانک توسعه صادرات ایران همکاری مطلوبی با صندوق داشت که این بانک هم به دلیل تحریم‌های اعمال شده، عملاً امکان انعقاد قرارداد تامین مالی با اعتبارگیرندگان خارجی را از دست داده است. به همین منظور برای برقراری روابط موثر جهت تامین مالی صادرکنندگان، مذاکراتی با بانک‌های ملت، تجارت و بانک مشترک ایران و ونزوئلا انجام شده که دو فقره تفاهم نامه نیز منعقد شده است و در مسیر اجرایی و ابزارسازی ویژه در شرایط تحریم قرار دارد.

Sorry - Comments are closed