تسهیل صدور روادید عراق برای تجار ایرانی در حال پیگیری است

به نقل از خبرگزاری ایرنا، نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به دشواری‌های پیش روی تجار کشورمان برای اخذ روادید به منظور فعالیت‌های تجاری با کشور عراق گفت: با پیگیری‌ صورت گرفته، رایزن بازرگانی ایران در بغداد تسهیل صدور روادید ویژه فعالان اقتصادی ایران را در دستور کار قرار داد.

شهلا عموری سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به دیدار اخیر خود با رایزن بازرگانی ایران در بغداد اظهارداشت: شرایط دشوار و محدودیت‌های شدید تجار ایرانی برای اخذ روادید از محوری‌ترین موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.

وی ادامه‌داد: در زمان حاضر بخش قابل توجهی از فعالیت تجار ایرانی در بازار عراق متمرکز شده است اما با این وجود به واسطه شرایط کرونایی، امکان تردد بازرگانان کشورمان به عراق با دشواری‌های متعددی روبرو است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به توافق صورت گرفته بین جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق برای تسهیل در صدور روادید (ابتدای سال ۱۳۹۸) بیان داشت: برابر با اعلام رایزن بازرگانی ایران در بغداد، در آخرین سفر رئیس جمهوری ایران به عراق در سال ۱۳۹۸ برای تسهیل در صدور روادید به‎‌ویژه برای تجار و بازرگانان توافق خوبی صورت گرفته بود.

عموری با اشاره به اینکه این توافق در زمان حاضر اجرایی نشده‌ گفت: یکی از مهمترین دلایل تداوم نداشتن اجرای این توافقات، شیوع کرونا محسوب می‌شود.

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر اینکه سفر تجار ایرانی به کشور عراق برای پیگیری مطالبات خود از طرف تجاری خود و همچنین بازاریابی بهتر برای صادرات کالاهای تولیدی کشور نیازمند تسهیل صدور روادید است گفت: انتظار می‌رود با پیگیری که سفارت جمهوری اسلامی ایران و همچنین رایزن بازرگانی ایران در بغداد در دستور کار قرار می‌دهد، روند تردد تجار به کشور عراق از سر گرفته شود.

وی با بیان اینکه اکثر روادیدهایی که هم‌اکنون از سوی کشور عراق صادر می‌شود زیارتی است گفت: این درحالی است که اولویت صدور روادید برای ورود به این کشور، انجام سفرهوایی است.

عموری با اشاره به مجاورت خوزستان با استانهای بصره و میسان عراق یادآورشد: باتوجه به مسافت کوتاه خوزستان با این استان ها در کشور عراق، پیشنهاد می‌شود به منظور جلوگیری از اتلاف وقت، امکان صدور روادید و اعزام تجار ایرانی از مرزهای شلمچه و چذابه به کشور عراق به عنوان یک اولویت پیگیری شود.

بر اساس این گزارش، رییس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق به همراه جمعی از تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی در نشستی با معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بغداد در خردادماه امسال حجم مبادلات ایران و عراق را حدود ۶ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در صورت رفع موانع این حجم از مبادلات می تواند تا ۲۰ میلیارد دلار و حتی بیشتر افزایش یابد.

در این نشست اخذ روادید به عنوان مهمترین چالش برای تجار مطرح شد.

Sorry - Comments are closed