صادرات ایران به عراق با ارتقای استاندارد کالاها قابل افزایش است

به نقل از خبرگزاری ایرنا، نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه عراق یکی از شرکای اصلی ایران در حوزه تجارت خارجی محسوب می‌شود گفت: افزایش حجم تجاری ایران در عراق ارتباط مستقیمی با ارتقای استاندارد کالاهای صادراتی دارد.

شهلا عموری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به دیدار اخیر خود با کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد اظهار داشت: زیرساخت‌ صادرات کالا به کشور عراق در مرزهای مشترک نیازمند توسعه و تقویت هرچه بیشتر است تا روند تجارت خارجی بین ۲ کشور شتاب گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز یکی از الزامات جدی در حفظ و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در کشور عراق را توجه به تعهدات دانست و گفت: انتظار می‌رود دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق بر اجرای تعهدات صادرکننده ایرانی و واردکننده عراق نظارت داشته باشند تا علاوه بر تسهیل امور، شاهد کاهش مشکلات و اختلاف تجاری باشیم.

وی افزود: در همین راستا لازم است که مراکز داوری ویژه فعالیت‌های اقتصادی در هر ۲ کشور بیش از پیش تقویت و مورد توجه ارکان قضایی قرار گیرند.

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به تاکید کاردار جمهوری اسلامی ایران در عراق مبنی بر یکسان بودن تعرفه‌های گمرکی کشور عراق در تمامی مرزهای مشترک با ایران اشاره‌کرد و گفت: از کاردار جمهوری اسلامی ایران در بغداد درخواست شد تا موضوع تفاوت تعرفه گمرکی در برخی از مرزها را مورد بررسی قرار دهد تا روند موجود و اختلاف نرخ تعرفه در برخی از گذرگاه‌های مرزی مشترک با عراق رفع شود.

عموری به استقبال کاردار جمهوری اسلامی ایران در عراق برای پیگیری برگزاری نمایشگاه‌های تجاری و معرفی هرچه بیشتر کالاهای ایرانی اشاره ‌کرد و گفت: امیدواریم در سفری که مردادماه امسال رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به کشور عراق خواهد داشت، ضمن توسعه روابط تجاری، زمینه برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه‌های تجاری در استانهای مختلف این کشور بیش از پیش فراهم شود.

وی بیان‌داشت: در سفر رئیس اتاق بازرگانی ایران به کشور عراق، اجرایی شدن برخی تفاهمنامه‌های همکاری بین هر ۲ کشور مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق همچنین به استقبال کاردار جمهوری اسلامی ایران در عراق مبنی بر انتخاب دبیر اجرایی جدید این اتاق اشاره‌کرد و گفت: همانگونه که پیش‌بینی می‌شود، امیدواریم این انتخاب زمینه توسعه و تسهیل تجارت خارجی با کشور عراق را برای فعالان اقتصادی ایران فراهم کند.

بر اساس این گزارش، رییس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق به همراه جمعی از تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی خردادماه امسال در نشستی با معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بغداد حجم مبادلات ایران و عراق را بیش از هفت میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در صورت رفع موانع این حجم از مبادلات می تواند تا ۲۰ میلیارد دلار و حتی بیشتر افزایش یابد.

Sorry - Comments are closed