در سه ماهه نخست سال جاری بررسی شد:

روند تجارت ایران و کشورهای عربی

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات ایران به جهان در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده که به نسبت مدت مشابه سال قبل ۶۹ درصد افزایش داشته است.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن با بیان این خبر اظهار داشت: در میان ۲۰ کشور اول هدف محصولات صادراتی ایران، کشورهای عربی شامل عراق با ۲ میلیارد و ۳۴۳ میلیون دلار و سهم ۲۲ درصدی و امارات متحده عربی با ۱ میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار و سهم ۱۲ درصدی بعد از چین در رتبه‌های دوم و سوم بازارهای هدف صادراتی محصولات ایرانی قرار داشته‌اند.   

وی افزود: همچنین عمان با ۱۲۳ میلیون دلار و ۱.۲ سهم از کل صادرات ایران طی مدت مذکور در رتبه ۱۰ کشورهای هدف صادراتی ایران قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی ادامه داد: سوریه نیز با حدود ۵۸ میلیون دلار و سهم ۰.۵ درصد از مجموع صادرات ایران، رتبه ۱۷ بازارهای هدف صادرات کشورمان را طی مدت فوق به خود اختصاص داده است.

پیلتن با بیان اینکه در میان فهرست کشورهای همسایه، عراق و امارات رتبه‌های اول و دوم طرف‌های صادراتی ایران را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: عمان، پس از کشورهای ترکیه، افغانستان، پاکستان و روسیه در رتبه هفتم طرف‌های صادراتی ایران قرار داشته است.

وی ادامه داد: کشورهای قطر با ۳۳.۱ میلیون دلار، کویت با ۳۳ میلیون دلار و بحرین با ۲ میلیون دلار پس از کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان و قزاقستان به ترتیب در رتبه‌های ۱۲ الی ۱۴ طرف‌های صادراتی ایران در میان ۱۵ کشور همسایه طی مدت مذکور قرار گرفته‌اند.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی خاطرنشان ساخت: عربستان نیز کماکان بدون کسب سهمی از صادرات ایران در رتبه آخر طرف‌های صادراتی ایران در میان همسایگان قرار داشته است.

Sorry - Comments are closed