عراق بدهی واردات گاز از ایران را به صندوق اعتباری واریز کرد

عراق اعلام کرد که تمام بدهی خود بابت واردات گاز از ایران به جز ماه دسامبر ۲۰۲۱ را به صندوق اعتباری واریز کرده است.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت برق عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنچه درباره قصد دولت برای تسویه حساب با ایران توسط برخی رسانه‌ها منتشر شده صحت ندارد.

خبرگزاری الساعه با انتشار بیانیه این وزارتخانه اظهار داشت که وزارت برق عراق در اوایل سال ۲۰۲۱ آمادگی خود را برای پرداخت کلیه بدهی تامین کننده گاز فعلی برای واردات گاز در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود. وزارت برق تمام بدهی خود بابت واردات گاز از ایران به جز ماه دسامبر ۲۰۲۱ را به صندوق اعتباری واریز کرده است.

در نهم دسامبر گذشته، عراق تایید کرد که کاهش صادرات گاز ایران به نیروگاه‌ها باعث از دست رفتن حدود ۳۴۰۰ مگاوات از توان این کشور در تولید برق شده است. عراق ۱۹ تا ۲۱ هزار مگاوات برق تولید می‌کند، در حالی که نیاز واقعی آن بیش از ۳۰ هزار مگاوات است. این کشور در حال مذاکره با کشور‌های همسایه از جمله ترکیه و عربستان برای واردات برق از طریق اتصال شبکه به سیستم برق خود است.

برای سال‌ها، عراق برای واردات ۱۲۰۰ مگاوات برق و گاز برای نیروگاه‌های برق محلی تنها به ایران متکی بوده است. این کشور ده‌ها سال است که در نتیجه محاصره و جنگ‌های پی در پی از بحران کمبود برق رنج می‌برد و قطعی‌های مکرر باعث اعتراضات مردمی به‌ویژه در تابستان می‌شود که دمای هوا گاهی به ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

Sorry - Comments are closed