آغاز به کار مرکز تجارت ایران در اقلیم کردستان عراق

سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق گفت: مرکز تجارت ایران در اقلیم کردستان عراق در آینده نزدیک آغاز به کار می کند.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی شوشتری گفت: اولویت اصلی دولت توسعه روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه است و در نشست‌های متعددی هم که داشتیم بر این موضوع تاکید شده است.

به گفته سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق، کشور عراق به عنوان کشور همسایه و یکی از شرکای تجاری اصلی ایران اهمیت دارد عراق دومین شریک تجاری و مقصد صادراتی ما بعد از چین است، اما به تعبیری نخستین شریک تجاری کیفی ما محسوب می‌شود، زیرا عمده صادرات به این کشور (غیر از صادرات انرژی) که رقمی نزدیک به ۹ میلیارد دلار است، کالا‌های تولید شده در کارخانجات و صنایع داخل کشور است که اشتغالزایی، ارزش افزوده و رونق تولید را برای کشور به همراه دارد.

با احتساب انرژی سالیانه حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار به عراق صادرات داریم که این میزان با وجود تنگنا‌های ناشی از تحریم‌ها حاصل شده و رقم قابل توجهی است.

اگرچه گاهی گفته می‌شود سهم ترکیه در عراق از ما بیشتر است و اعداد متفاوتی درباره صادرات این کشور به عراق مطرح است، اما صرف اینکه کالا‌های ترک در فروشگاه‌های عراق مشاهده شود به معنای بالا بودن سهم آن‌ها در بازار عراق نیست.

اکنون ایران در حال رقابت با ترکیه در بازار عراق است و بعد از ترکیه، چین رقیب بعدی ما در این کشور حساب می‌شود که طی سال‌های اخیر فعالیت بیشتری داشته است.

البته طی دو سال اخیر و با توجه به مشکلاتی که شیوع بیماری کرونا در حوزه حمل و نقل و تردد ایجاد کرده، بسیاری از کسانی که در گذشته با چین معاملات تجاری داشتند، اکنون علاقمند هستند با طرف ایرانی کار کنند.

هم سابقه تجاری ما با اقلیم کردستان فراوان است و هم قرابت‌های زبانی، تاریخی و فرهنگی و… فراوانی با مردم این منطقه داریم.

 ۱۲ مرز بین ایران و عراق، فعال است از این تعداد نیمی از مرز‌ها مربوط به اقلیم کردستان عراق است که سه مورد از این مرز‌ها نیز در استان کرمانشاه قرار دارد.

Sorry - Comments are closed