۴۳ درصد صادرات امسال ایران به عراق از مرزهای کرمانشاه انجام شده است

به نقل از خبرگزاری ایرنا، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به صادرات یک میلیارد و ۹۴۴ میلیون دلاری کالا از مرزهای کرمانشاه در ۹ ماه سپری شده از سال جاری در استان، گفت: با احتساب صادرات گاز، سهم کرمانشاه از صادرات ایران به عراق ۵۴ درصد و بدون احتساب گاز ۴۳ درصد است.

«محسن دارابی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در این مدت بیش از یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار گاز نیز از کرمانشاه صادر شده است، افزود: همچنین در این مدت سهم استان از کل صادرات ایران ۱۱ درصد بوده است.

رییس سازمان صمت استان کرمانشاه، عراق را عمده‌ترین شریک تجاری صادراتی کرمانشاه اعلام کرد و یادآور شد: پس از آن افغانستان دومین شریک تجاری ما محسوب می‌شود و بعد از این ۲ کشور، پاکستان، ترکیه، امارات و آذربایجان سایر شرکای تجاری ما هستند.

دارابی تاکید کرد: از صادراتی که در ۹ ماه امسال از مرزهای کرمانشاه انجام شده، از نظر ارزشی سهم پرویزخان ۳۷ درصد، سهم سومار ۱۹ درصد، سهم شیخ صله ۱۶ درصد و مابقی سهم شوشمی بوده است.

وی با بیان اینکه از صادرات ۱.۹ میلیارد دلاری امسال حدود ۸۰۲ میلیارد دلار آن از گمرکات استان اظهار شده است، خاطرنشان کرد: در این بخش نیز بیشترین سهم بر اساس ارزش یه ترتیب برای گمرکات پرویزخان، کرمانشاه، خسروی، شوشمی و شیخ صله بوده است.

دبیر کارگروه صادرات غیر نفتی استان کرمانشاه تعداد کامیون‌های صادراتی که در ۹ ماه امسال به سمت مرزهای استان خروج کردند را ۲۴۰ هزار دستگاه دانست و افزود: به طور میانگین در هر روز کاری از مرز پرویز خان ۳۷۸ کامیون، مرز خسروی ۲۲۲ کامیون، مرز سومار ۲۱۱ کامیون، مرز شوشمی ۱۰۱ کامیون و مرز شیخ صله ۱۷۰ کامیون تردد داشته است.

وی سهم بخش کولبری در ۲ مرز شیخ صله و شوشمی از تجارت خارجی استان در ۹ ماه امسال را ۲۴ میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: در این مدت در مرز تیله‌کوه سرپل ذهاب فعالیت کولبری نداشتیم.

دارابی در پایان عمده کالاهای بخش کولبری را نیز شامل کولر گازی، رینگ لاستیک، چرخ گوشت، تستر، چای ساز، آب‌میوه‌گیری، ظروف شیشه‌ای و سایر کالاها اعلام کرد.

Sorry - Comments are closed