بغداد سالانه ۳.۵ میلیارد دلار یارانه نفت کوره می‌دهد؛ رکورد ۵۰ ساله درآمد نفتی عراق

به نقل از خبرگزاری ایرنا، وزارت نفت عراق دوشنبه از خسارت ۵ تریلیون دیناری (حدود ۳.۵ میلیارد دلار) در سال ناشی از پرداخت یارانه نفت کوره خبر داد و در عین حال، چند روز پیش‌ اعلام کرده بود که درآمدهای نفتی عراق در ماه مارس اخیر(اسفند و فروردین) در نیم قرن گذشته بی سابقه بوده است.

این وزراتخانه در بیانیه‌ای افزود: زیان ناشی از پرداخت یارانه دولت به نفت کوره (سیاه) در بخش‌های مختلف صنعتی داخلی و صادر نشدن آن به بازارهای جهانی به حدود ۵ هزار میلیارد دینار در سال می‌رسد.

بر اساس این بیانیه، قیمت جهانی یک تن نفت کوره برابر با ۹۰۰ هزار دینار عراقی (تقریبا ۶۳۰ دلار) است در حالی که شرکت توزیع تولیدات نفتی عراق آن را به تجهیز کارخانه‌ها و کارگاه‌های داخلی تولید کننده آسفالت با قیمت هر تن ۳۰۰ هزار دینار (یک سوم قیمت جهانی) و کارگاه های آجرپزی به  ۱۰۰ هزار دینار برای هر تن  (یک نهم بها) می‌فروشد.  

از سوی دیگر، وزارت نفت عراق اخیرا اعلام کرد که درآمدهای حاصل از فروش نفت این کشور در ماه مارس گذشته به بالاترین حد در ۵۰ سال اخیر (از سال ۱۹۷۲) رسیده و رقم ۱۱.۰۷ میلیارد دلار را ثبت کرده است.

مجموع صادرات نفت خام عراق در ماه مارس (۲۰ روز پایانی اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۰ فروردین ماه جاری) بالغ بر ۱۰۰ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۹۹۹ بشکه شده است که ۱۱ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار عاید این کشور می‌کند.

میانگین روزانه صادرات نفت عراق در ماه مارس، ۳ میلیون و ۲۴۴ هزار بشکه بود و قیمت هر بشکه نیز به بیش از ۱۱۰ دلار رسید. 

ماه پیش‌ (فوریه ۲۰۲۲) نیز برای عراق رکوردی ۸ ساله در درآمد حاصل از فروش نفت ثبت شد و این کشور رقم ۸.۵ میلیارد دلار را تجربه کرد.

وزارت نفت عراق می‌گوید عمده صادرات این ماده در ماه مارس از سفره های نفتی مرکز و جنوب عراق با ۹۹ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۶۴ بشکه بوده در حالی که از چاه‌های کرکوک و از طریق بندر جیهان ترکیه یک میلیون و ۴۴۸ هزار و ۹۳۵ بشکه، صادر شده است.

جدیدترین گزارش‌ها از قیمت جهانی نفت حاکی است که عصر دوشنبه (دیروز) بهای نفت به ۱۰۷ دلار در هر بشکه رسیده و ۴ دهم درصد افزایش قیمت را نسبت به آخرین بها، تجربه کرد.

نفت برنت روز گذشته در بازارهای جهانی با قیمت ۱۰۷ دلار و ۴۰ سنت مبادله شد و نرخ نفت خام سبد اوپک به ۱۰۴ دلار برای هر بشکه رسید در حالی که هر بشکه نفت خام آمریکا ۱۰۳ دلار و ۲۸ سنت فروش رفت.

Sorry - Comments are closed