تجارت ایران و همسایگان با ۴۳ درصد رشد به ۵۲ میلیارد دلار رسید

معاون وزیر اقتصاد گفت: تجارت کشورمان با همسایگان ایران در سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۳ درصدی در وزن و ۴۳درصدی در ارزش به بیش از ۱۰۰میلیون تن کالا و به ارزش ۵۱٫۹میلیارد دلار رسید.

به نقل از خبرگزاری فارس،‌ علیرضا مقدسی، معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران ، در مورد تجارت با ۱۵ کشور همسایه ایران گفت: سیاست همگرایی ایران با کشورهای منطقه،‌ به ویژه همسایگان در دولت سیزدهم موجب شده به موازات تلاش برای افزایش تولید در کشور ، رشد تجارت با همه کشورها علی الخصوص همسایگان را شاهد باشیم.

وی افزود : یکصد میلیون و ۱۳۱هزار تن کالا به ارزش ۵۱میلیارد و ۸۷۵میلیون دلار در سال ۱۴۰۰بین ایران و۱۵کشور همسایه تبادل شد که ۷۵میلیون و ۴۴۵هزار تن به ارزش ۲۶میلیارد و ۲۹میلیون  دلار سهم صادرات ایران به این کشورها و ۲۴میلیون و ۶۸۶هزار تن به ارزش ۲۵میلیارد و ۸۴۶میلیون دلار نیز سهم واردات بوده است.

رییس کل گمرک ایران توضیح داد: در سال ۱۴۰۰با افزایش  12درصدی در وزن و ۲۹درصدی در ارزشِ کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه همراه بودیم و در واردات نیز رشد ۶۸درصدی در وزن و ۶۰درصدی در ارزش را شاهدیم.

مقدسی در مورد میزان صادرات به کشورهای همسایه توضیح داد: عراق با ۸٫۹میلیارد دلار و رشد ۲۱درصدی ،ترکیه با ۶٫۱میلیارد دلار و رشد ۱۴۱درصدی،امارات با ۴٫۹ میلیارد دلار و کاهش ۸ درصدی، افغانستان با ۱٫۸ میلیارد دلار و کاهش ۲۰درصدی و پاکستان با ۱٫۳ میلیارد دلار و رشد ۲۴ درصدی پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران به ۱۵ کشور همسایه در سال ۱۴۰۰بودند.

مقدسی افزود: عمان با ۷۱۶میلیون دلار و رشد ۶۳درصدی،روسیه با ۵۷۹میلیون دلار و رشد ۱۵درصدی،آذربایجان با ۵۶۵میلیون دلار و رشد ۱۱درصدی،ترکمنستان با ۳۳۵ میلیون دلار و رشد ۱۴۴ درصدی، ارمنستان با ۳۰۴میلیون دلار ( بدون تغییر)، قزاقستان با ۱۸۷میلیون دلار و رشد ۱۱ درصدی ،کویت با ۱۵۸میلیون دلار و رشد ۲درصدی،قطر با ۱۳۴میلیون دلار و کاهش ۲۰درصدی، بحرین با ۱۰میلیون دلار و رشد ۱۵درصدی و عربستان با ۴۱٫۴هزار دلار، ۱۰مقصد بعدی صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه بوده است.

معاون وزیر اقتصاد در مورد میزان واردات از هر کدام از کشورهای همسایه گفت: امارات با ۱۶٫۵میلیارد دلار و رشد ۶۹درصدی، ترکیه با ۵٫۳میلیارد دلار و رشد ۲۰درصدی، روسیه با ۱٫۷میلیارد دلار و رشد ۵۴درصدی،عراق با ۱٫۲میلیارد دلار و رشد ۷۹۰درصدی و عمان با ۶۱۹میلیون دلار و رشد ۴۳درصدی ،پنج کشور طرف معامله با ایران برای تامین نیازهای کشور در بین همسایگان در سال ۱۴۰۰ بودند.

رییس کل گمرک ایران افزود: پاکستان با ۳۱۲میلیون دلار ،قزاقستان با ۷۸میلیون دلار،آذربایجان با ۴۲٫۶میلیون دلار ، ترکمنستان با ۳۳٫۳میلیون دلار،افغانستان با ۲۱٫۱میلیون دلار،ارمنستان با ۲۰٫۲میلیون دلار،کویت با ۱۴٫۸میلیون دلار،قطر با ۹٫۶ میلیون دلار و بحرین با ۱٫۵میلیون دلار به ترتیب  10کشور دیگر  همسایه، برای تامین کالاهای مورد نیاز برای کشورمان در سال ۱۴۰۰ بودند.

Sorry - Comments are closed