کارگروه مشترک سفارت کشورمان در عراق و اتاق بازرگانی ایران و عراق تشکیل می شود

در نشست هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در عراق تشکیل کارگروه مشترک با هدف احصاء موانع و مشکلات و بررسی راهکارهای توسعه روابط اقتصادی دو کشور مورد موافقت قرار گرفت.

نشست هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با محمدکاظم آل صادق سفیر جدید کشورمان در عراق در راستای تعامل دوجانبه و استماع نقطه نظرات این اتاق روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار شد.

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در عراق در ابتدای این نشست با برشمردن ظرفیت های بزرگ کشور عراق برای توسعه تجارت و زمینه های تولید مشترک تصریح کرد: بخش اقتصاد در سفارت کشورمان در عراق در اولویت خواهد بود.

محمدکاظم آل صادق ابراز امیدواری کرد با همکاری یکدیگر و کمک همه دستگاه های متولی امر تجارت جهش در صادرات کشورمان صورت گیرد.

در ادامه این نشست دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به تعیین سفیر جدید کشورمان در عراق و اشراف ایشان به حوزه عراق اظهار کرد که این تحول در سفارت اثرات خیری برای تجارت دو کشور داشته باشد.

جهانبخش سنجابی شیرازی گفت: با توجه به رشد درآمدهای نفتی عراق و بودجه ۲۲/۶۰۰ میلیارد دلاری پروژه های عمرانی این کشور، رفع موانع صدور ضمانتنامه ها و زمینه سازی حضور شرکت های ایرانی در مناقصات عراق با کمک و حمایت سفارت کشورمان و وزارت امور خارجه می تواند به جهش صادراتی بینجامد.

سنجابی شیرازی با بیان نقش و جایگاه اتاق بازرگانی ایران و عراق در توسعه روابط اقتصادی دو کشور بر هماهنگی اتاق بازرگانی، سفارت و ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق برای حل اختلافات تجار دو کشور با استفاده از مکانیسم مرکز داوری اتاق ایران همچنین ایجاد مرکز داوری مشترک تاکید کرد.

برگزاری رویداد های اقتصادی-ترویجی مشترک در تعامل با اتاق های بازرگانی عراق با هدف حضور تجار و بازرگانان در بازار مقصد و سهیم نمودن تجار عراقی در تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک از جمله پیشنهادهای دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در این نشست بود.

در ادامه این نشست اعضای هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به بیان دغدغه ها و نقطه نظرات خود پیرامون راهکارهای توسعه روابط اقتصادی دو کشور پرداختند.

بیان ثمرات و برگزاری هرچه باشکوه‌تر راهپیمایی عظیم اربعین حسینی(ع)، رفع موانع صدور ویزای تجاری عراق برای تجار ایرانی، تلاش مضاعف کارشناسان اقتصادی سفارت و کنسولگری های کشورمان در عراق برای کمک به افزایش سهم کالاهای ایرانی در بازار عراق، پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور سابق کشورمان به عراق خصوصاً در زمینه لایروبی اروندرود و ایجاد شهرک های صنعتی مشترک، بهره‌گیری از ظرفیت های دانشجویان عراقی در ایران، عدم همخوانی برخی از تعرفه های گمرکی در مرزهای شمال و جنوب عراق، رایزنی بیشتر با طرف عراقی جهت راه اندازی بازارچه های مرزی چیلات، چنگوله و هلاله شمالی، هماهنگی بیشتر دستگاه های مسئول در مرز و برگزاری کارگروه رصد مشکلات مرزی، تشکیل کارگروه اقتصادی اتاق های بازرگانی و بخش های خصوصی دو کشور، گشایش های قانونی بیشتر در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات و رفع مشکلات مربوط به ایفای تعهد ارزی، تأسیس دفتر خدمات بازرگانی تخصصی در عراق، پیگیری رسمی شدن مرز کیله سردشت، استفاده از ظرفیت های صندوق ضمانت صادرات ایران برای بیمه کالای ایرانی، رصد کیفیت کالاهای صادراتی ایرانی در بازار عراق توسط کارشناسان نمایندگی های کشورمان در کشور عراق، بهره برداری از ظرفیت های خالی شهرک های صنعتی کشورمان با استفاده از سرمایه سرمایه گذاران خارجی و تولید مشترک از جمله موضوعاتی بود که سید حمید حسینی، شعبان فروتن، محمدمهدی رئیس زاده، یوسف باپیری، محمدرضا غفراللهی و فاطمه شعبانی مطرح کردند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در این نشست از جمله حوزه های نیازمند پیگیری و بازنگری جدی را نظام بیمه ای و تضمینی عنوان کرد و تدوین نظام حقوقی و دعاوی همچنین پشتیبانی‌های حقوقی سفارت و وزارت امور خارجه از فعالان اقتصادی ایرانی در بازار عراق را لازم دانست.

یحیی آل اسحاق با اشاره به اقتضائات و نوع تجارت با کشورهای عراق و افغانستان اظهار داشت: در برهه ای از زمان که در نظامات تجارت با این دو کشور استثنا قائل شدند جهش صادراتی اتفاق افتاد و این استثنا بودن به معنای بی قائده بودن نیست و مستلزم این است که بصورت عام به تجارت با این کشورها نگاه نشود.

وی با بیان نقش بی بدیل اتاق بازرگانی ایران و عراق در توسعه تجارت دو کشور، پیشنهاد برگزاری جلسات کارگروه مشترک با سفارت کشورمان در عراق را ارائه کرد و افزود: با توجه به شرایط متغیر تجارت و برای بررسی مسائل مصداقی و جزئی و احتیاج به تصمیم‌گیری های به‌روز این کارگروه می تواند به صورت دوره ای در عراق و ایران برگزار شود.

در پایان این نشست سفیر جدید کشورمان در عراق نیز با استقبال از پیشنهاد ایجاد کارگروه مشترک با اتاق بازرگانی ایران و عراق خاطر نشان کرد: دغدغه ها مطرح شده در این جلسه به صورت عملیاتی پیگیری خواهد شد.

Sorry - Comments are closed