انتقال توانمندی‌های فناورانه ایران به عراق/ بازار محصولات ایران‌ساخت در کشور همسایه تثبیت می‌شود

به نقل از خبرگزاری ایرنا، نشست شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایرانی و تجار، سرمایه‌گذاران و فناوران عراقی با حضور ۳۳ شرکت دانش بنیان و خلاق ایرانی و بیش از ۱۰۰ شرکت و بازرگان از اقلیم کردستان عراق برگزار شد.

این نشست با حضور مهدی قلعه نوی، رییس مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی شوشتری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه و نایب رییس اول اتاق بازرگانی سلیمانیه برگزار شد.

رییس مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست با تشریح توانمندی‌های فناورانه ایران در حوزه اقتصاد دانش بنیان، گفت: طی چند سال اخیر توانمندی های فناورانه و علمی ایران به دنیا اثبات شده است، محصولات و تولیداتی که در کنار تامین بازار داخلی به دلیل کیفیت بالا به بازارهای جهانی هم راه یافته‌اند.

وی افزود: در حال حاضر پنج خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران ساخت در کشورهای چین، کنیا، ترکیه، ارمنستان، روسیه و سوریه راه‌ندازی شده است و ششمین خانه هم در عراق گشایش خواهد یافت.

قلعه نوی تاکید کرد: خانه‌های نوآوری و صادرات فناوری ایران‌ساخت محلی برای ارایه خدمات سخت افزاری مانند فضای کار اشتراکی و اختصاصی، سالن نمایشگاه (شوروم)، اتاق جلسات و کنفرانس و خدمات نرم افزاری همچون انجام تحقیقات بازار، ثبت محصول در کشور مورد نظر، دریافت استانداردهای کشورها و پیدا کردن شرکای تجاری برای شرکت های ایرانی هستند.

وی گفت: ایران آمادگی کاملی دارد توانمندی های فناورانه و علمی خود را در اختیار فناوران، تجار و سرمایه گذاران عراق بگذارد.

رونق تبادلات فناورانه ایران و عراق

در این مراسم، مهدی شوشتری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم به توسعه روابط با همسایگان و به ویژه با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به نام سال “تولید دانش بنیان و اشتغال” از سوی مقام معظم رهبری، گفت: امیداورم با برگزاری چنین رویدادهایی تبادلات فناورانه ایران در حوزه‌های مختلف سلامت، فناوری اطلاعات، صنعت، کشاورزی به عراق منتقل شود و زمینه ای برای ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری ایران با عراق و اقلیم  کردستان باشد.

نایب رییس اول اتاق بازرگانی سلیمانیه با اشاره به روابط دیرینه تاریخی، فرهنگی، دینی و زبانی میان اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران، گفت: داشتن مرزهای طولانی مشترک و فعالیت ۶ مرز مشترک میان ایران با حوزه سلیمانیه، ظرفیت‌های اقتصادی استان‌های سلیمانیه و حلبچه بهترین بهانه و دلیل برای توسعه تبادلات میان دو کشور است.

در ادامه این همایش، مدیران و نمایندگان ۳۳ شرکت دانش بنیان ایرانی در مذاکرات رو در روی تجاری با همتایان خود از اقلیم کردستان عراق، زمینه‌های همکاری مشترک را بررسی کردند.

Sorry - Comments are closed