پیش‌بینی ذخایر نقدی ۹۰ میلیارد دلاری برای بانک مرکزی عراق

بانک مرکزی عراق پیش بینی می‌کند که ذخایر نقدی این بانک تا اواخر سال جاری میلادی به ۹۰ میلیارد دلار برسد.

خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آلمان نوشت: «عمار خلف» معاون بانک مرکزی عراق، با اشاره به افزایش ۳۰ تنی ذخایر طلای این بانک، پیش‌بینی کرد که ذخیره نقدی نیز تا پایان سال جاری میلادی(دی ماه) به ۹۰ میلیارد دلار برسد.

وی افزود: افزایش ذخایر بانک مرکزی در نتیجه افزایش قیمت جهانی نفت  است و این در افزایش ذخایر منعکس می‌شود و انتظار می‌رود تا پایان امسال به ۹۰ میلیارد دلار برسد.

خلف تصریح کرد: ذخایر فعلی بانک مرکزی بیش از ۸۰ میلیارد دلار است و ذخایر طلا با حدود ۳۰ تن افزایش به بیش از ۱۳۱ تن رسیده و همین امر موجب رتبه بالای عراق در سطح جهانی شده است.

معاون بانک مرکزی عراق گفت: ذخیره طلا به طور مداوم افزایش نمی‌یابد، بلکه طی دوره های طولانی افزایش می یابد.

وزارت نفت عراق اعلام کرده است که این کشور در ماه جولای ۱۰.۶ میلیارد دلار از محل صادرات نفت درآمد داشته و مجموعه درآمد نفتی این کشور در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۷۰ میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس اطلاعات ارائه‌ شده، عراق در ماه جولای بیش از ۱۰۲ میلیون بشکه نفت فروخته که معادل روزانه ۳.۳ میلیون بشکه بوده است، البته درآمد عراق از محل صادرات نفت در ماه جولای کمترین میزان در سه ماه گذشته محسوب می‌شود؛ زیرا در ماه ژوئن و می به ترتیب این کشور ۱۱.۵ و ۱۱.۴ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.

عراق در سال ۲۰۲۱، میزان ۷۵.۶ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته که در سال ۲۰۲۲ در همین ۷ ماه ابتدای سال معادل ۷۱.۶ میلیارد دلار درآمد داشته که تقریبا با درآمد نفتی سال ۲۰۲۱ این کشور برابر است، افزایش قیمت نفت در بازار جهانی ناشی از درگیری نظامی روسیه با اوکراین اصلی‌ترین دلیل بالا رفتن درآمدهای نفتی عراق در سال ۲۰۲۲ بوده است.

صادرات نفت اصلی‌ترین منبع درآمد عراق است و دولت فدرال این کشور برای تامین هزینه‌ها و پرداخت حقوق کارمندان دولت به شدت به درآمد نفتی وابسته است.

Sorry - Comments are closed