شورای ملی سیاست‌گذاری همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق تشکیل می‌گردد

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از برگزاری نشست شورای سیاست‌گذاری همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق خبر داد.

یحیی آل اسحاق اظهار داشت: عراق به عنوان دومین شریک تجاری کشور به تنهایی مقصد بیش از ۱۵ درصد کالاهای صادراتی کشورمان به اقصا نقاط دنیا می باشد. وقتی از بیش از ۱۵ درصد کالاهای معدنی، فرآورده های نفتی و مواد اولیه شیمیایی و صنعتی کسر می گردد این سهم به بیش از ۴۰ درصد از محصولات نهایی صادراتی افزایش می یابد.

آل اسحاق افزود: نکته حائز اهمیت آن است که کالاهای صادراتی کشورمان به عراق تقریبا به نسبت برابر با منطقه اقلیم کردستان و مناطق جنوبی عراق صادر می گردد. با توجه به  اینکه نوع و سطح همکاری های بین استانی در مرزهای مشترک کشورمان با طرف عراقی تابعی از حسن تعامل استان های هم جوار می باشد برگزاری اجلاس استانداران مرزی دو کشور با مشارکت مقامات سیاسی امنیتی استان ها نیز مدیران اقتصادی و رؤسای اتحادیه ها و اتاق های بازرگانی و صنایع می تواند ضمن ایجاد هماهنگی و افزایش سطح همکاری ها به بالاترین سطح ممکن تجربه شده، زمینه های توسعه تجارت دوجانبه را فراهم نماید.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اضافه کرد: با توجه به ضرورت تحرک بیشتر در حوزه توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری با کشور عراق مقرر است شورای سیاست‌گذاری همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق با ابتکار عمل اتاق مشترک و مشارکت دستگاه‌های دولتی عمومی و بخش خصوصی و با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی، استانداری‌ها و اتاق ‌های بازرگانی استان‌های مرزی برگزار گردد تا ضمن احصاء موانع و مشکلات تجارت با آن کشور، برنامه‌ریزی برای اجلاس توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور نیز دیگر موضوعات در دستور صورت پذیرد.

گفتنی است مقرر است به موجب مجوز صادره شماره ۱۴۰۱/۳۲۰/۱۰۷۳۹ مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۵ سازمان توسعه تجارت ایران نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در استان سلیمانیه از تاریخ ۱۰ لغایت ۱۴ آبان ماه سال جاری برگزار گردد که این رویداد فرصت مناسبی جهت برگزاری نشست مشترک توسعه همکاری‌های دوجانبه ایران و اقلیم کردستان عراق می‌باشد و یکی از اولویت‌های دستور جلسه شورای مذکور خواهد بود.

Sorry - Comments are closed