امکان ترانزیت داخلی در مرز کیله فراهم شد

فرماندار سردشت گفت: برای نخستین بار امکان ترانزیت داخلی از بنادر و گمرکات کشور به سمت مرز رسمی کیله این شهرستان فراهم شد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فرماندار سردشت با بیان اینکه برای نخستین بار امکان ترانزیت داخلی از بنادر و گمرکات کشور به سمت مرز رسمی کیله این شهرستان فراهم شده است گفت: بازرگانان و تجار می‌توانند کالا‌های خود را پس از ورود به کشور از طریق مرز رسمی کیله ترخیص و از معافیت‌ها و تخفیف‌های مناطق مرزی و کارت مرزنشینی استفاده کنند.

لقمان خسروپور حذف کشور ثالث و کم شدن هزینه‌های حمل و نقل برای تجار و بازرگانان از مزایای راه اندازی ترانزیت داخلی در این مرز توصیف کرد و افزود: با ارتقای زیرساخت‌ها حجم مبادلات مرزی هم در این مرز افزایش می‌یابد.

فرماندار سردشت گفت: در گذشته محموله‌های وارداتی باید ابتدا وارد اقلیم کردستان عراق می‌شد سپس برای ترخیص، دوباره وارد بازارچه کیله می‌شد که با فعال شدن رویه ترانزیت داخلی از بنادر و گمرکات کشور به سمت کیله این امر مهم اکنون در خود بازارچه مرزی انجام و کالا‌ها ترخیص می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون کار محوطه سازی و دیوارکشی محوطه مرز کیله با ۵۰ میلیارد ریال اعتبار در دست انجام است و با بیست میلیارد ریال هزینه ۲ برج روشنایی در آن نصب شده است.

خسروپور افزود: با تاکید و پیگیری‌های استاندار آذربایجان غربی ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی، تعریض و حذف نقاط حادثه خیز جاده سردشت – کیله و تبدیل آن به یک جاده ترانزیتی (از فرعی به اصلی) اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: تیرماه امسال سیدمجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور روز پنجشنبه به همراه استاندار آذربایجان غربی، معاون هماهنگ کننده قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع)، فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی و جمعی از مقامات و مسوولان محلی از بازارچه مرزی کیله و معبر مرزی غیر رسمی اشکان در سردشت بازدید کردند.

فرماندار سردشت تبدیل مرز کیله به پایانه رسمی و احداث پایانه، ساخت و استقرار انبار‌های عمومی و بحث واردات پیله وری را از برنامه‌های آتی دولت در این بازارچه رسمی است.

فاصله سردشت از طریق مرز کیله تا شهر قلعه‌دیزه در اقلیم کردستان عراق ۳۵ کیلومتر است و مرز کیله بین این دوشهر مرزی واقع شده و تا سردشت ۱۸ کیلومتر، و تا شهر قلعه‌دیزه عراق ۱۷ کیلومتر مسافت دارد و این فاصله کمترین مسافت بین ۲ شهر مرزی در غرب کشور و از دیگر مزیت‌های مرز رسمی کیله است.

Sorry - Comments are closed