روابط اقتصادی ایران و عراق باید بیشتر تقویت شود

معاون اول رئیس جمهور در دیدار نخست وزیر عراق، بر تقویت همکاری‌های بانکی، صنعتی و تجاری، تبادل انرژی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان، تأکید کرد.

خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهور نوشت: محمد مخبر، امروز سه‌شنبه در دیدار «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، ضمن تبریک و ابراز خرسندی به علت استقرار دولت این کشور، گفت: امنیت، اقتدار، ثبات، تمامیت ارضی و نقش منطقه‌ای و بین‌المللی عراق از اهمیت ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و امیدوارم شاهد پیشرفت دولت و ملت این کشور باشیم.

مخبر با تأکید بر روابط نزدیک و مستحکم تهران- بغداد، اظهار داشت: کمک برای تقویت دولت و پیشرفت ملت عراق از راهبرد‌های اصلی جمهوری اسلامی و مورد تأکید رئیس جمهور ایران است.

معاون اول رئیس جمهور، روابط تهران و بغداد را صمیمانه و مستحکم توصیف کرد و گفت: برای توسعه و پایداری مناسبات دو جانبه، لازم است روابط اقتصادی دو کشور، بیش از پیش تقویت شود و با گسترش همکاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف، روابط تجاری خود را تقویت کنند.

مخبر، امنیت ایران و عراق را جدایی‌ناپذیر دانست و تصریح کرد: نظارت و کنترل دقیق بر مرزها، موضوعی مهم و ضروری است و انتظار داریم دولت عراق اجازه ندهد از خاک این کشور، تهدیدی برای امنیت ایران ایجاد شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به وجود زمینه‌های همکاری متعدد میان ایران و عراق، تقویت همکاری‌های بانکی را پیش‌نیاز توسعه روابط اقتصادی و گسترش همکاری‌ها در بخش انرژی دانست و خواستار رفع موانع بانکی و مبادلات تجاری میان دو کشور شد.

مخبر، ادامه داد: ایران از دستاوردها و توانمندی‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف، از جمله در حوزه دانش‌بنیان، برخوردار است و اگر زمینه فعالیت تجار و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در عراق فراهم شود، می‌توانند کارهای مؤثری برای رفع نیازهای عراق انجام دهند.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر لزوم پیگیری قضایی مجدانه  دولت عراق درباره شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی ، از مردم و دولت این کشور به‌خاطر پذیرایی و میزبانی مناسب از زوار ایرانی در ایام اربعین حسینی، قدردانی کرد.

«محمد شیاع السودانی» نیز در این دیدار، سفر خود به تهران را برای تقویت روابط مهم و راهبردی دو کشور، ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که دیدارها و مذاکرات در این سفر، موجب تحقق چشم‌انداز همکاری‌های دو کشور و عملیاتی کردن برنامه‌ها و توافقات دو جانبه شود.

نخست وزیر عراق بر اهمیت تقویت همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف انرژی، صنعت و کشاورزی تأکید کرد و خواستار ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در مرزهای ایران و عراق و استفاده از تجربیات و دستاوردهای صنعتی ایران شد.

السودانی، امنیت دو کشور را موضوعی واحد و جدایی‌ناپذیر دانست و بر ضرورت افزایش هماهنگی‌ها در سطوح عالی، دیدارهای میدانی و رفع مسائل و مشکلات امنیتی، تأکید کرد و گفت: رویکرد جدی دولت عراق این است که از امنیت جمهوری اسلامی ایران صیانت شود و اجازه ندهد برخی طرف ها  از خاک این کشور برای هدف قرار دادن ایران استفاده کنند.

نخست وزیر عراق با تأکید بر اینکه مردم این کشور، هیچ‌گاه شهدای پیروزی، یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و جنایتی که علیه آنها صورت گرفت، فراموش نخواهند کرد، اظهار داشت: دولت عراق، شهادت این عزیزان را در حوزه قضایی با جدیت پیگیری خواهد کرد.

السودانی، همچنین با اشاره به توافقات در دیدارهای امروز، تصریح کرد: قرار شد که نشست‌های کمیته مشترک همکاری‌های دو کشور به‌زودی از سر گرفته شود و امیدوارم این کمیته به کمیته عالی دو کشور ارتقا یابد و همه موضوعات مورد علاقه را بررسی و پیگیری کند.

Sorry - Comments are closed