صادرات ۱۲۴ هزار دلاری صنایع‌دستی کردستان

سال گذشته ١٢٤ هزار دلار انواع محصولات صنایع‌دستی از هنرمندان کردستانی به خارج از کشور از جمله عراق و به‌ویژه اقلیم کردستان صادر شد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سرپرست صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری کردستان گفت:  تصریح کرد: در حال حاضر ٢٥ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ٤٥ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان کردستان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

منصور مهرزاد افزود: این مجموعه حمایت و پشتیبانی از هنرمندان کارآفرین و تسهیل امور مربوطه و همچنین پرداخت تسهیلات کم‌بهره به آن‌ها را در اولویت کاری خود قرار داده و با تمام توان از این قشر پشتیبانی خواهد کرد.

او بیان کرد: در همین راستا و با هدف حمایت از کارآفرینان و فعالان حوزه صنایع‌دستی استان، بالغ بر ٧ میلیارد تومان تسهیلات در قالب تسهیلات مشاغل خانگی تبصره ۱۸، توسط بانک رفاه کارگران و بانک کارآفرینی امید پرداخت شد.

او یادآور شد: اغلب دریافت‌کنندگان تسهیلات در رشته‌های گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، زیورآلات سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، خراطی، البسه محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌بافی، شال‌بافی و قلم‌زنی بوده‌اند که با پرداخت تسهیلات مورد نظر، برای بیش از ٧٢٠ نفر شغل ایجاد شده است.

مهرزاد گفت: در سال گذشته نیز در راستای تحقق شعار سال دو هزار و ٣٣٤ مجوز در استان صادر شد که از این تعداد، دو هزار و ١٠٣ فقره پروانه تولید انفرادی، ٥٦ مورد مربوط به پروانه تولید کارگاهی، ١٧١ فقره کارت شناسایی و ٤ مورد جواز تأٔسیس کارگاهی بوده است.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: این مجوز‌ها برای صنعتگران فعال در رشته‌های رودوزی‌های سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، البسه‌محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، شال‌بافی، قلم‌زنی و… صادر شده است.

اوی عنوان کرد: اختصاص بیش از ٣ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان اعتبار برای آموزش رایگان صنایع‌دستی در کردستان هم از دیگر اقداماتی است که در سال گذشته به منظور توسعه و ترویج این هنر و انتقال آن به نسل جوان انجام شده است.

مهرزاد با اشاره به موفقیت کردستان در تولید و صادرات صنایع‌دستی در سال گذشته، گفت: سال گذشته ١٢٤ هزار دلار انواع محصولات صنایع‌دستی که توسط هنرمندان استان تولید شده بود به خارج از کشور از جمله کشور عراق و به‌ویژه اقلیم کردستان صادر شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: بیشترین حجم صادرات استان را نازک‌کاری چوب، دست‌بافته‌های سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش، سفال، حصیربافی، گیوه، نمد و محصولات چرمی و… به خود اختصاص داده است.

Sorry - Comments are closed