مرز‌های کرمانشاه مقصد صادرات و واردات کالا به کشور عراق

سرپرست گمرکات کرمانشاه با تشریح عملکرد گمرکات استان طی سال‌های اخیر، گفت : مرز‌های کرمانشاه مقصد صادرات و واردات کالا به کشور عراق است.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصغر عباس زاده سرپرست گمرکات کرمانشاه با اشاره به بررسی عملکرد حجم مبادلات کالا به کشور عراق، گفت : گمرک پرویزخان در سال ۹۹ با یک میلیارد و ۶۸۵ میلیون دلار کالا در جایگاه نخست صادرات به کشور عراق قرار داشت که در سال ۱۴۰۰ این میزان صادرات به کاهش ۳۹ درصدی رسید و تنها یک میلیارد و ۲۲ میلیون دلار کالا صادر کرد.

وی با تاکید بر اینکه گمرک پرویز خان در سال ۱۴۰۰ پس از مرز مهران در جایگاه دوم رسید، افزود: در سال ۱۴۰۱ با ۹۷۱ میلیون و ۵۳۳ هزار دلار کالا همچنان در رتبه دوم باقی ماند، اما در مقایسه با سال گذشته کاهش پنج درصدی داشته است.

سرپرست گمرکات استان کرمانشاه تصریح کرد: با وجود کاهش صادرات و مبادلات طی ۲ سال اخیر، اما مرز پرویزخان همچنان یک مرز بسیار مهمی است که ۱۵ درصد صادرات کشور به عراق از طریق این مرز انجام می‌شود.

عباس زاده با اشاره به اینکه پایانه مرزی خسروی برای دومین سال پیاپی شاهد یک روند افزایشی در زمینه صادرات به عراق بوده، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار مرز خسروی یکی از قدیمی‌ترین مرز‌هایی است که در سال ۹۹ به دلیل مشکلات ایجاد شده پس از شیوع کرونا و سختگیری‌های بخش عربی عراق، تنها ۱۱۳ میلیون دلار صادرات داشت.

وی ادامه داد: اما در سال ۱۴۰۰ حجم صادرات در خسروی به ۶۸۷ میلیون دلار رسید و با یک افزایش ۵۰۷ درصدی رو به رو شد که به همین دلیل و جهش فوق العاده خود در رتبه چهارم قرار گرفت.

سرپرست گمرکات استان کرمانشاه بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ از مرز خسروی ۷۹۳ میلیون و ۹۲۲ هزار دلار کالا به کشور عراق صادر شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ از لحاظ ارزش ۱۶ درصد افزایش داشته است.

عباس زاده با تاکید بر کاهش صادرات از طریق برخی مرز‌های کرمانشاه، عنوان کرد: یکی دیگر از مرز‌های صادراتی استان کرمانشاه مرز سومار است که با وجود نزدیک‌ترین نقطه مبادلاتی کشور به بغداد جزو معدود مرز‌های همجوار با بخش عربی عراق که در سال ۱۴۰۱ روندی کاهشی داشته است.

وی عنوان کرد: مرز سومار در سال ۹۹ تنها ۹۳ میلیون دلار صادرات داشت و در سال ۱۴۰۰ این حجم از صادرات با ۴۶۶ درصد رشد به ۵۳۰ میلیون دلار رسید.

سرپرست گمرکات استان کرمانشاه با ابراز امیدواری برای حفظ روند مثبت حجم صادرات سومار، گفت: صادرات این مرز در سال ۱۴۰۱ به ۴۹۱ میلیون دلار رسید و با کاهش هفت درصدی در عملکرد صادراتی رسید که در همین راستا در جایگاه ششم استمرار یافت.

عباس زاده اضافه کرد: بازارچه شیخ صله در سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۷۰ میلیون دلار صادرات داشته که در مقایسه با سال گذشته شاهد کاهش ۹ درصدی بوده و در جایگاه هشتم قرار گرفته است.

وی به کاهش صادرات و رتبه نامناسب مرز شوشمی پاوه اشاره کرد و ادامه داد: این مرز در سال ۱۴۰۱ به میزان ۴۵ میلیون و ۴۷۲ هزار دلار صادرات داشته که در مقایسه با سال گذشته با کاهش حدود ۶ درصد در رتبه آخر قرار گرفته است.

عباس زاده به روند کاهشی صادرات به کشور عراق از طریق مرز‌های استان کرمانشاه، یادآور شد: یکی از عوامل مهم رشد اقتصادی و صادرات در قسمت‌های مرزی همجواری با بخش عربی است، اما بر اساس آخرین مقایسه انجام شده و رشد چشمگیر مرز‌های فعال در استان‌های همجوار وجود زیرساخت مناسب، کارآمدی مدیریتی و توانمندی بخش خصوصی در این امر بوده است .

Sorry - Comments are closed