عراق از پروژه ۱۷ میلیارد دلاری برای اتصال آسیا و اروپا رونمایی کرد

عراق در جریان نشست وزیران حمل‌ونقل کشورهای همسایه عراق و شورای همکاری خلیج فارس با حضور ایران از یک پروژه ۱۷ میلیارد دلاری موسوم به «مسیر توسعه» رونمایی کرد.

خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: عراق امروز یک طرح بلندپروازانه معرفی کرد تا با توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی خود، این کشور را به یک مرکز حمل‌ونقل منطقه‌ای تبدیل کند و اروپا را با کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای غرب آسیا مرتبط سازد.

ساعاتی پیش نشست وزیران حمل‌ونقل کشورهای همسایه عراق و شورای همکاری خلیج فارس با حضور ایران (۱۰ کشور) موسوم به «راه پیشرفت» در بغداد آغاز به کار کرده بود، این پروژه در جریان این نشست معرفی و ارائه شد.

به نوشته این گزارش، به محض تکمیل شدن پروژه ۱۷ میلیارد دلاری معروف به «مسیر توسعه» امتداد این کشور را در برمی‌گیرد و از مرز شمالی با ترکیه تا خلیج فارس در جنوب به طول ۱۲۰۰ کیلومتر (۷۴۵ مایل) امتداد می‌یابد.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در جریان کنفرانسی با حضور نمایندگان وزارت‌خانه‌های حمل‌ونقل ایران، اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان، سوریه و امارات این پروژه را به صورت رسمی رونمایی کرد.

السودانی گفت: «ما این پروژه را به عنوان ستون یک اقتصاد بدون نفت می‌بینیم، پیوندی که به همسایگان عراق و منطقه خدمت می‌کند و  (آن را) کمکی برای تلاش‌های یکپارچه‌سازی اقتصادی می‌دانیم.»

کمیته حمل و نقل پارلمان عراق اعلام کرد، در حالی‌که گفت‌وگوهای بیشتری لازم است اما هر کشوری که بخواهد «می‌تواند بخشی از پروژه را انجام دهد.»

این کمیته مدعی است، این پروژه می‌تواند در «۳ تا ۵ سال» تکمیل شود.

عراق، کشوری نفت‌خیز است و بسیاری از زیرساخت‌های این کشور به علت درگیری‌های مبارزه با تروریسم، از بین رفته و یا در اثر سال‌ها عدم دسترسی فرسوده شده‌اند.

نخست‌وزیر عراق بازسازی شبکه جاده‌ای این کشور و ارتقای زیرساخت‌های ناکارآمد برق آن را در اولویت قرار داده است.

توسعه کریدور جاده‌ای و ریلی به عراق اجازه می‌دهد تا  با هدف تبدیل این کشور به قطب حمل و نقل کالا  و انتقال مسافر میان خلیج فارس، ترکیه و اروپا از موقعیت جغرافیایی خود استفاده کند.

به نوشته این گزارش، کار برای افزایش ظرفیت تجاری بندر فاو، محل تخلیه کانتینرها برای ورود به جاده‌های جدید و خطوط آهن آغاز شده است.

این پروژه همچنین شامل احداث حدود ۱۵ ایستگاه در طول مسیر از جمله در شهرهای بزرگ بصره، بغداد و موصل و تا مرز ترکیه است.

Sorry - Comments are closed