تلاش عراق برای احیای خط لوله نفت مشترک با سوریه

دولت عراق اعلام کرد که بغداد به دنبال مراکز جدیدی برای صادرات نفت است و یکی از گزینه‌های آن بندر بانیاس سوریه است.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق گفت که بغداد به دنبال گذرگاه‌های جدیدی برای صادرات نفت است و در این زمینه آماده است تا با سوریه پیرامون احیای خط لوله نفتی عراق به بندر بانیاس گفتگو کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، العوادی دوشنبه شب در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: سفر روز یکشنبه السودانی به سوریه مهم است، زیرا اولین سفر پس از دوره‌ای طولانی است و عراق در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و تلاش در این خصوص مشارکت داشت.

اين مقام عراقی اعلام کرد: نکات مهمی وجود دارد که استراتژی عراق را در قبال سوریه تعیین می‌کند؛ نکته اول اینکه سوریه جزء جدایی ناپذیر از امنیت ملی عراق و امنیت منطقه است و نکته دوم اینکه عراق تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه را مردود می‌داند، به همین خاطر عراق به دنبال بازگشت سوریه به شرایط مساعد اقتصادی است.

العوادی ادامه داد: عراق به دنبال مراکز جدیدی برای صادرات نفت است و در این زمینه آماده است تا با سوریه پیرامون احیای خط لوله نفتی عراق به بندر بانیاس و سپس به دریای مدیترانه، در صورت بهبود شرایط سوریه، گفتگو کند.

او همچنین اشاره کرد که سوریه بنادر بسیار بزرگ و شناخته شده‌ای در دریای مدیترانه دارد و چنانچه این کشور به طرح جاده توسعه بپیوندد، درآمد‌های زیادی برای دمشق به همراه دارد.

روز یکشنبه نیز محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به سوریه سفر و با بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. پس از این دیدار کنفرانس مطبوعاتی مشترکی میان دو طرف برگزار شد و السودانی در این کنفرانس گفت که عراق و سوریه دو کشور به هم پیوسته اند و روابط مشترکی دارند و باید در مقابله با چالش‌هایی که پیش روی عراق و سوریه است، هماهنگی به عمل آید.

Sorry - Comments are closed