۳ شرط حفظ بازار صادراتی عراق

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه بازار عراق تا سال های آینده از فرصت های صادراتی برخوردار است، گفت: اما برای حفظ و توسعه این بازار باید متناسب با واقعیت ها عمل کرد و ۳ شرط لازم برای حفظ این بازار را رعایت کرد.

به نقل از خبرگزاری فارس، یحیی آل اسحاق امروز در همایش راهکارهای توسعه پایدار تجارت ایران و عراق در افق ۲۰۲۵ گفت: روابط تجاری ایران و عراق در کوتاه و بلند مدت یک رابطه استراتژیک است و حجم معاملات تجاری ایران و عراق می تواند به ۲۰ میلیارد دلار برسد و بعضا گفته می شود امکان افزایش آن تا ۳۰ میلیارد دلار هست ضمن اینکه این حرف شعار نیست و کاملا دست یافتنی است. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه فعالان اقتصادی، صاحبان خدمات و صاحبان صنایع ما می‌توانند بهترین استفاده از در تجارت با عراق کسب کنند، افزود: ما فرصت صادرات به کشورهای CIS را در گذشته داشتیم اما آن را از دست دادیم بنابراین نباید این فرصت تجاری را در رابطه با عراق را نیز از دست دهیم.   

وی با تاکید بر اینکه بازار عراق تا ۱۵ سال دیگر بهترین فرصت صادراتی برخوردار است، گفت: اما این فرصت ها از دست یافتنی است مخصوصا اینکه رقبای سرسختی داریم که با امن شدن عراق به دنبال آن هستند تا این مزیت را از ما بگیرند. لذا بهره مندی از این بازارها سخت است و بنابراین برای بهره مندی از این بازار وسیع باید متناسب با واقعیت ها عمل کنیم زیرا در غیر این صورت آن را از دست خواهیم داد.  

آل اسحاق اظهار داشت: برای موفقیت در بازار عراق ۳ شرط شناخت واقعی، روحیه و عزم و انجام اقدامات حرفه ای نیاز است. 

وی افزود: لازم است که واقعیت های بازار عراق را نسبت به وضعیت خودمان بشناسیم و اگر آن را به روز نکنیم در واقع به نتیجه ای نخواهیم رسید. همچنین بیش از ۵۰ درصد از موفقیت در بازار بستگی به عزم و اراده فعالان اقتصادی دارد و قطعا با عزم نیم بند نمی‌توان وارد این بازار شد. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه بازار عراق سنگلاخ است و برای توسعه تجارت با این کشور نیازمند عزم جدی هستیم، بیان داشت: سال گذشته با وجود تمام مشکلات ۱۱ میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم بنابراین عده ای که بتوانند الزامات را فراهم کنند در این بازار موفق خواهند بود. 

وی افزود: بهره مندی از بازار عراق مانند هر بازار دیگری نیازمند اقدامات حرفه‌ای است و لازم است سازمان ها و نهادها کارهای مرتبط با خودشان را برای توسعه تجارت با این کشور فراهم کنند. 

آل اسحاق اظهار داشت: بنابراین برای رسیدن به موفقیت و توسعه تجارت با عراق هم فعالان اقتصادی و هم بخش های دولتی باید اقدامات متناسب انجام دهند ضمن اینکه فعالان بخش خصوصی باید ریسک این بازار و بازارهای تجاری را بپذیرند. 

در ادامه این همایش فراس الحمدانی رئیس اتاق بازرگانی بغداد اظهار داشت: کشور عراق سیاست هایی مبنی بر حمایت از کارهای تجاری دارد و لذا امیدواریم دوستان و برادران ایرانی ما نقش بیشتری را در حوزه تجارت و همکاری های اقتصادی در عراق ایفا کنند. 

وی با بیان اینکه عراق آماده پذیرایی از شرکت های ایرانی است، گفت: تبادلات تجاری دو کشور می تواند نقش گسترده ای در توسعه بازارهای تجاری عراق داشته باشد لذا باید بتوانیم همکاری های تجاری بیشتری بین دوکشور ایران و عراق داشته باشیم که مسئولیت این کار بر عهده اتاق های بازرگانی است.

Sorry - Comments are closed