تقویت مناسبات اقتصادی ایران و عراق نیازمند سرمایه‌گذاری مشترک است

در دیدار معاون وزیر بازرگانی عراق با رئیس اتاق ایران بر آمادگی عراق برای حضور بخش خصوصی ایران در این کشور و سرمایه‌گذاری به منظور تولید مشترک بین دو کشور تأکید شد.

به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، معاون وزیر بازرگانی عراق که به همراه هیاتی از مدیران دولتی این کشور در حوزه سرمایه‌گذاری و تجارت در اتاق ایران حضور پیدا کرد، هدف اصلی از این دیدار را دعوت از سرمایه‌گذاران ایرانی برای مشارکت در پروژه‌های زیرساختی و صنعتی این کشور عنوان کرد.

در این نشست حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران به اهمیت تقویت سطح مناسبات بین دو کشور اشاره کرد و گفت: سطح روابط اقتصادی ایران و عراق متناسب با سطح روابط سیاسی حاکم بین دو کشور نیست و دستیابی به هدف ۲۰ میلیارد دلاری در روابط تجاری نیازمند تقویت مناسبات دو کشور در بخش تجارت و سرمایه‌گذاری است.

او در ادامه از لزوم ایجاد زیرساخت‌های بانکی، حمل‌ونقلی، گمرکی و تعرفه‌ای بین دو کشور در مسیر توسعه مبادلات تجاری بین ایران و عراق صحبت کرد و گفت: برخی از اقداماتی که می‌تواند به بهبود تعاملات بین دو کشور کمک کند بر عهده اتاق‌های دو کشور است که در این رابطه اتاق ایران، آمادگی کامل دارد.

سلاح‌ورزی در ادامه به فعالیت شرکت‌های باتجربه‌ای ایرانی در حوزه خدمات فنی مهندسی اشاره و تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها، سابقه حضور در عراق را دارند. منتهی هنوز مسئله صدور ضمانت‌نامه‌ها توسط بانک‌های مرکزی دو کشور برای این شرکت‌ها برطرف نشده است.

او پیشنهاد داد: اطلاعات مربوط به مناقصات پروژه‌هایی که قرار است در این کشور اجرایی شوند، باید در اختیار طرف ایرانی قرار بگیرد، چون شرکت‌های زیادی آمادگی مشارکت در پروژه‌های عراق را دارند. از طرف دیگر امور گمرکی در عراق باید شرایطی را مهیا کند تا تسهیلات بیشتری در اختیار تجار ایرانی قرار دهد. همچنین نیاز است ساعت‌های فعالیت گمرکات از طرف عراق افزایش پیدا کند.

صدور پیش‌آگهی درباره محدودیت‌های فصلی عراق به منظور برنامه‌ریزی بهتر صادرکنندگانی که در ارتباط با این کشور کار می‌کنند نیز موضوع دیگری بود که از سوی رئیس اتاق ایران مورد تأکید قرار گرفت.

سلاح‌ورزی در ادامه فراهم شدن زمینه اجرایی شدن توافقاتی که از قبل برای ایجاد بانک‌های مشترک و شرکت‌های حمل‌ونقل مشترک بین دو کشور صورت گرفته است را خواستار شد.

او با توجه به ظرفیت‌های موجود، سرمایه‌گذاری‌های مشترک در مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی دو کشور را به عنوان راه‌حلی برای گسترش سطح مناسبات بین دو کشور پیشنهاد داد.

رئیس اتاق ایران همچنین از رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق دعوت کرد تا در رأس یک هیات تجاری به ایران سفر کند و از طرف عراقی خواست تا لیستی از کارخانه‌ها و بخش‌هایی که امکان جذب سرمایه در آنها وجود دارد، تهیه کرده و در اختیار بخش خصوصی ایران قرار دهد.

او با اشاره به فعالیت اتاق مشترک ایران و عراق گفت: این امکان وجود دارد تا زمینه حضور و عضویت شرکت‌های عراقی در این اتاق مشترک را مهیا کنیم.

اجرای توافقات کمیسیون مشترک ایران و عراق در حال پیگیری است

در ادامه ستار جبارالجابری، معاون وزیر بازرگانی عراق در واکنش به مسائلی که مطرح شد، تأکید کرد: در جلسات کمیته بازرگانی مشترکی که طی دو روز گذشته در تهران برگزار شد، همه مسائلی که الان از طرف رئیس اتاق ایران تشریح شد را مطرح و بررسی کردیم. این موضوعات از سوی دولت و نخست‌وزیر عراق پیگیری خواهد شد و درعین حال در تلاش هستیم توافقات قبلی بین دو کشور را اجرایی کنیم.

او خاطرنشان کرد: دولت عراق فعال و برنامه‌محور است و این فرصت خوبی برای مردم این کشور و همسایگان او ایجاد می‌کند. از سوی دیگر دولت عراق بر موضوعات تجاری و ضرورت تقویت مناسبات سرمایه‌گذاری مشترک و حمایت از بخش خصوصی و بهره‌گیری در همه ظرفیت‌های درآمدزا در کنار صنعت نفت تأکید دارد.

جبارالجابری از برنامه‌ریزی برای اجرای توافقاتی که در کمیسیون مشترک دو کشور صورت گرفت، خبر داد و گفت: در این رابطه اجرای پروژه راه‌آهن ایران و عراق که از جنوب این کشور می‌گذرد، ساخت شهرک صنعتی با مساحت ۵ هزار هکتار در یکی از استان‌های داخلی و شهرک دیگری در نقطه صفر مرزی را در دستورکار داریم. در عین حال تلاش زیادی در ایجاد شهرک‌های صنعتی در دو استان جنوبی عراق یعنی بصره و میسان را دنبال می‌کنیم.

معاون وزیر بازرگانی عراق در بخش دیگری از سخنان خود عدم تعادل در مبادلات تجاری بین ایران و عراق را یک چالش جدی برای این کشور عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم از ظرفیت‌های موجود و فرصت‌هایی که در اختیار داریم، استفاده بهینه کنیم، بدون شک مشکل عدم تعادل برطرف خواهد شد.

او ادامه داد: برای ایجاد این تعادل در روابط تجاری ایران و عراق، سه راهکار وجود دارد؛ اول، تهیه و ارسال لیستی از صنایع عراق که فعال هستند و قابلیت تأمین نیازهای طرف ایرانی را دارند، دوم، گسترش شهرک‌های صنعتی در مناطق مرزی و مناطق آزاد نزدیک به مرز ایران و تشویق شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی برای حضور در این مناطق و در نهایت ایجاد زیرساخت‌های مناسب در عراق برای انتقال بخشی از مسیر ترانزیتی ایران در صادرات و واردات این کشور.

منتظر حضور سرمایه‌گذاران ایرانی هستیم

نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر عراق در تهران نیز جذب سرمایه‌گذاران ایرانی برای حضور در عراق را مورد تأکید قرار داد و گفت: سالانه اطلاعات مربوط به نقشه راه سرمایه‌گذاری عراق را به وزارت خارجه ایران ارائه می‌دهیم که دستاوردهای خوبی از این اقدام کسب کردیم و شاهد اجرای پروژه‌های زیادی از سوی ایرانیان با استفاده از این روش هستیم.

او تأکید کرد: تعداد زیادی از بازرگانان عراقی که به ایران می‌آیند باید پول نقد به همراه بیاورند و این یک چالش جدی است و باید برای آن راه‌حل پیدا کنیم.

برای توسعه سرمایه‌گذاری در عراق به اطلاعات صنعتی این کشور نیاز داریم

قدیر قیافه، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز با حضور در این نشست از علاقه‌مندی شرکت‌های ایران برای فعالیت و سرمایه‌گذاری مشترک در عراق صحبت کرد و توسعه شهرک‌های صنعتی را با حمایت دولت عراق امکان‌پذیر خواند.

او یادآور شد: در حوزه تجهیزات و نیازهای صنعت گاز، نفت و پتروشیمی، فولاد، مس، معدن و صنایع معدنی، ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در عراق وجود دارد و فقط نیازمند اطلاعات در این حوزه هستیم.

Sorry - Comments are closed