دبیرکل اتاق ایران و عراق: چشم‌انداز تجارت دو کشور امیدوارکننده است

به نقل از خبرگزاری ایرنا، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: مزیت های رقابتی ایران در بازار عراق، چشم انداز تجارت بین ۲ کشور ایران و عراق را در آینده امیدوارکننده کرده است.

جهانبش سنجابی شیرازی روز سه شنبه در حاشیه برگزاری سومین نمایشگاه چابک تجاری ایران در بغداد در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری ایرنا افزود: با وجود هشت مرز رسمی با عراق، گذرگاه‌های متعدد، مزیت های فرهنگی، ارتباطات مردمی و مزیت های خدادادی می توان حجم تجارت بین ایران و عراق را از ۱۰میلیارد دلار کنونی به ۲۰ میلیاردلار در سال افزایش داد.

وی عمده نیازهای ضروری کشور عراق را در ۱۰ گروه ماشین آلات مکانیکی، الکتریکی و تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی، پوشاک و منسوجات، فلزات و محصولات معدنی، سنگ و شیشه، پوست و چرم و کالاهای صنعتی متفرقه عنوان کرد که اکنون ۶۵ درصد از واردات عراق را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی کشور عراق سالانه به صورت میانگین از این ۱۰ گروه حدود ۱۶ میلیارد و ۷۶۴ میلیون دلار به طور متوسط در پنج سال اخیر واردات داشته است که بیشترین میزان واردات کشور عراق ماشین آلات کشاورزی با ۳۰ درصد از کل بازار و کمترین میزان با ۱۴۷ هزار دلار مربوط به پوست و چرم با سه دهم درصد بوده است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: کشور ایران در پنج گروه از این نیازها کالا به عراق صادرات می کند که نشان می دهد ۵۰ درصد ظرفیت بالقوه ای که وجود دارد بالفعل شده و جای کار زیادی در بخخش تجارت با کشور عراق وجود دارد.

به گفته وی در حال حاضر سالانه حجم تجارت ایران و عراق بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار است.

سنجابی بیان کرد: آمار ۵ ساله نشان می دهد که عراق همیشه شریک اول و دوم تجاری ایران بوده است و این کشور جزو ۵ شریک تجاری اول ایران است اما ذکر این نکته هم ضروری است که ایران در بازار عراق رقبای قوی دارد که می توانند ما را به چالش بکشند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: حتما باید در بحث تجارت با کشور عراق منافع این کشور را هم در نظر بگیریم هرچند حسن ارتباط سیاسی ما با این کشور بستر مناسب رشد تجارت ایران و عراق را فراهم کرده است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق همچنین گفت: حفط روحیه همگرایی بین دولتمردان، مردم و دولت عراق، استقرار امنیت در فضای سیاسی اجتماعی بازار مقصد عراق و حفظ رشد آهنگ اقتصادی در عراق سه عاملی است که باید در تجارت با کشور عراق در نظر گرفته شود تا بتوان به سمت توازن تجاری با عراق پیش رفت.

Sorry - Comments are closed