ایران ۴ میلیارد دلار پروژه فنی و مهندسی در عراق اجرا کرد‌

به نقل از خبرگزاری فارس، عبدالامیر ربیهاوی امروز در نشست فعلان صنعت ساختمان، زیرساخت، فنی و مهندسی و بیمارستان سازی ایران با موضوع توسعه مشارکت در پروژه های عمرانی و زیرساختی عراق، اظهار داشت: از سال ٢٠١٢، موضوع فعالیت شرکت‌های فنی و مهندسی ایران و حضور در بازار عراق، رشد چشمگیری داشته است. از سال ٢٠١٢ تا سال ٢٠١٧ حدود ۴ میلیارد دلار پروژه در عراق اجرایی شده است. 

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: در این مدت پروژه های اجرا شده با ثبت ۴١ شرکت بزرگ فنی و مهندسی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در عراق انجام شده ‌که علاوه بر عراق، سابقه‌ اجرای پروژه در سایر کشورهای جهان را داشته‌اند،  اما عراق بالاترین تعداد شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایرانی را طی سال‌های اخیر  داشته و بالاترین ارزش انجام پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی در کشور عراق بوده است.

وی بیان داشت: متاسفانه حضور تروریست‌های داعشی در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ در عراق موجب شد که مشکلاتی برای شرکت های خدمات فنی و مهندسی ایران بوجود آید ضمن اینکه عراق نیز در پرداخت مطالبات ایران دچار مشکل شد. 

ربیهاوی بیان داشت: با وجود تمامی این مشکلات ۴۱ شرکت خدمات فنی و مهندسی در عراق حدود ۸۸ پروژه به ارزش ۴ میلیارد دلار به بهره برداری رساندند. همچنین پروژه‌های بسیار مهمی در بخش اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق به اجرا گذاشته شد که شامل انواع پروژه ها مانند ساخت سد، راه تونل، کارخانه و انواع نیروگاه ها می شود.  

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه عراق کشور در حال بازسازی است که سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار فروش نفت دارد، گفت: ۴۵۰ هزار میلیارد بودجه سه سال آن تصویب شده است. با این حجم از ثروت و ظرفیت های مختلف عراق، بهترین فرصت برای حضور شرکت های ایرانی فراهم است. 

وی بیان داشت: امیدواریم با مذاکرات بتوانیم مشکلات را حل کنیم و در مناقصات حضور داشته باشیم و از ظرفیت عراق در پروژه های مختلف استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه  تا سال ۲۰۲۴ عراق به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه واحد مسکونی نیاز دارد، اظهار داشت: در حال حاضر شرکت های ایرانی در نجف، بغداد، کربلا و غیره حضور خوبی دارند و پروژه‌های بالای یک‌هزار واحد را در دست اجرا دارند؛ اگرچه این پروژه‌ها به صورت پیمانکاری هستند اما همین حضور نیز موجب شده که درآمد ارزی بسیار خوبی برای کشور داشته باشد. 

ربیهاوی بیان داشت: بازار عراق یکی از بازارهای بزرگ تجاری است و سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار صادرات گاز و کالا به این کشور داریم، صادرات خدمات فنی و مهندسی ما نیز در مقایسه با سایر کشورها وضعیت خوبی دارد لذا باید توجه داشته باشیم که بازار عراق را از دست ندهیم. 

Sorry - Comments are closed