تأثیر احداث خط تجارت عربی در تجارت کشورهای منطقه

بر اساس اخبار منتشره در رسانه‌های عراق وزارتخانه‌های حمل و نقل مصر و اردن از آغاز اجرای کار خط تجارت عربی در سطح بین المللی برای کمک به حمل و نقل کالا بین مصر، اردن، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق زمینی خبر دادند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در خصوص احداث این خط تجاری، اظهار داشت: بر اساس اطلاعات منتشره این پروژه از یک خط ریلی که از اردن و امان تا منطقه عقبه امتداد می‌یابد از بنادر طابا و نویبع در جنوب مصر می‌گذرد و سپس از طریق زمینی در جهت شمال غربی تا استان پورت سعید حرکت می‌کند. این مسیر جدید عربی توسط یک شرکت کشتیرانی متعلق به مصر، اردن و عراق به نام شرکت ناوبری پل عربی اجرا می شود. شرکت مجری اعلام کرده است قصد دارد به عنوان خط جایگزین خط عربی را آغاز کند و این مسیر تجاری مهم روند حمل و نقل کالا بین کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپایی را تسهیل خواهد کرد.

جهانبخش سنجابی شیرازی افزود: تجارت اردن در حال حاضر از طریق بندر نویبع به مصر و در آینده به العریش منتقل می شود تا برای تکمیل کار مسیر تجاری عربی بین کشورهای عضو آماده شود.

سنجابی ادامه داد: وزیر حمل و نقل عراق با همکاری مصر در مسیر اتصال کشورهای عربی موافقت کرده و آمادگی خود را برای آغاز کار توسعه بین دو کشور اعلام کرده است. وزارت حمل و نقل مصر نیز کار در این مسیر را با اجرا و توسعه خط بندر دریایی العریش و خط راه آهن (الفردان-بئر العبد-العریش-طابا-بندر سعید شرقی) آغاز کرد. در نهایت بندر دریایی طابا علاوه بر اجرای جاده نخل-عریش به رفح برای استفاده زمینی و توسعه تمامی محورهای توسعه برای اتصال بندر الفاو در خلیج فارس در جنوب و حرکت به موصل و ترکیه در شمال به هم وصل خواهد نمود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: این بخشی از مسیر یک کمربند و یک جاده است که هدف آن احیای مسیرهای تجاری زمینی و دریایی باستانی با هدف بهبود اتصال و همکاری در مقیاس وسیع در سراسر قاره‌ها است. مصر هم در حال کار بر روی ایده توسعه یک خط راه آهن جدید است که العریش، طابا و بندر سعید شرقی را به هم متصل می‌کند.

سنجابی شیرازی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه با تکمیل این پروژه کریدور‌های شمال-جنوب و شرق-غرب کشورمان تحت تأثر قرار خواهد گرفت در عین حال این مسیر می تواند برای گسترش تجارت با کشورهای منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

Sorry - Comments are closed