توسعه مراودات اقتصادی با روان‌سازی امور در پایانه مرزی تمرچین

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، استاندار آذربایجان‌غربی در جلسه شورای مبادلات مرزی استان با تأکید بر رفع موانع و مشکلات موجود در پایانه مرزی تمرچین گفت: با روانسازی امور در پایانه مرزی تمرچین، توسعه مراودات اقتصادی در این پایانه افزایش خواهد یافت.

محمدصادق معتمدیان افزود: در راستای افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری و همچنین افزایش ترانزیت، ضروری است موضوعهای مربوط به ساماندهی مرز تمرچین در سریع‌ترین زمان عملیاتی شود.

معتمدیان، با اشاره به اهمیت افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با اقیلم کردستان عراق، تصریح کرد: در راستای دسترسی به دریای مدیترانه و انتقال کالا به بخش عمقی عراق و بازارهای هدف سوریه، توسعه زمینه‌های اقتصادی و زیرساختهای لازم در پایانه‌های مرزی تمرچین و حاج عمران ضروری است.

استاندار آذربایجان‌غربی، به افزایش مبادلات تجاری با اقلیم کردستان عراق در دو سال گذشته هم اشاره کرده و افزود: در دولت سیزدهم، روابط اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق به ویژه در مرزهای آذربایجان‌غربی ارتقاء یافته و هر سال بیش از یک میلیارد دلار صادرات به این اقلیم انجام شده و در این مدت شاهد افزایش ۲۵۰ درصدی ترانزیت و ۴۰ درصدی میزان صادرات به اقلیم کردستان عراق هستیم.

معتمدیان، یکی از راهکارهای مهم برای افزایش مراودات تجاری و تسهیل در ترانزیت کالا به اقلیم کردستان عراق را افزایش مبادی مشترک مرزی دانسته و اضافه کرد: مطالعات و بررسی‌های لازم برای افزایش تعداد درب‌های واحد مرزی از چهار درب موجود به ۱۰ درب، در قالب درب‌های اختصاصی برای تردد خودروهای سواری، کالاهای فاسد شدنی و …، برای جانمایی و عملیاتی شدن این طرح در کوتاهترین زمان صورت می‌گیرد.

وی، با تأکید بر اجرای کامل مصوبات جلسات شورای مبادلات مرزی استان و لازم الاجرا بودن مصوبات این شورا اضافه کرد: براساس ضرورت‌های مورد نیاز مرزهای بین‌المللی، الگوی جدیدی در پایانه مرزی تمرچین در کشور ایجاد می‌شود.

Sorry - Comments are closed