صادرکنندگان ایرانی از بازار قطر غافل نشوند/ ترکیه سهم ایران از بازار اقلیم کردستان را تصاحب کرد

سیدحمید حسینی در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری آنا در نمایشگاه مطبوعات به تشریح شرایط صادرات به اقلیم کردستان پرداخت و گفت: باید توجه کرد که صادرات ما به اقلیم کردستان هیچ‌گاه قطع نشد و تولیدکنندگان ایرانی در بازارچه‌های مرزی محصولات خود را عرضه می‌کردند، اما به دلیل بسته شدن مرز امکان انتقال وجود نداشت که با باز شدن مرزها، تخلیه این مواد از بازارچه‌های مرزی و انتقال به کردستان دوباره از سر گرفته شد.

به نقل از خبرگزاری آنا، وی با بیان اینکه ایران روزانه حدود 20میلیون دلار محصول به عراق صادر می‌کند که 5 میلیون آن مربوط به اقلیم کردستان است، افزود: ترکیه در مدتی که ایران صادرات به کردستان را متوقف کرده بود، علی‌رغم وعده قبلی مرز خود را نبست و تولیدکنندگان این کشور با افزایش صادرات، سهم ایران در این بازار را تصاحب کردند.

حسینی اضافه کرد: البته شاید در نگاه اول صادرکنندگان ایرانی در این بازار ضرر کرده باشند، اما پیروزی سیاسی ایران و مات شدن غرب، ترکیه و عربستان در اقلیم کردستان به نفع ایران بوده و ایران می‌تواند امتیازات ویژه‌ای را از عراق در همین خصوص بگیرد.

وی با ذکر مثالی در این خصوص گفت: طرح انتقال خط لوله نفت از کرکوک به داخل خاک عراق می‌تواند از ایران عبور کند و مطالعات آن نیز انجام شده و این خط لوله می‌تواند یکی از همان امتیازاتی باشد که مطرح شد.

حسینی درخصوص بازارهای جدید برای تولیدکنندگان ایرانی به جای بازار عراق هم گفت: عربستان بازار خودش را در قطر از دست داده و به سمت عراق آمده است. ایران هم می‌تواند بخش مهمی از بازار قطر را برای خود تصاحب کند و صادرکنندگان ایرانی اگر زرنگ باشند نباید از این بازار غفلت کنند.

وی درخصوص مشکل ارز مبادله‌ای و احتساب آن بین ایران و عراق هم توضیح داد: موافقتنامه‌ای بین ایران و طرف عراقی بسته شده، این موافقتنامه نیاز به پیگیری دارد تا عملیاتی و اجرایی شود. اما متاسفانه مسئولان بانک مرکزی ما حاضر نیستند این پیگیری‌ها را انجام دهند.

حسینی تاکید کرد: هم طرف عراقی و هم طرف ایرانی در این خصوص کم‌کاری می‌کنند و البته مسئولان ما باید بیشتر به بازار عراق بها دهند تا بتوانیم سهم بیشتری را در این بازار از آن خود کنیم.

Sorry - Comments are closed