سازمان ملل: عراق پرداخت غرامت به کویت را از سر‌می‌گیرد

سازمان ملل اعلام کرد: روند پرداخت غرامت عراق به کویت که چند سالی بود به دلیل مشکلات بغداد متوقف شده بود، از سر گرفته می‌شود.

به نقل از خبرگزاری فارس، سازمان ملل، اعلام کرد که با پیشنهاد عراق برای پرداخت 0.5 درصد از واردات نفتی سال 2018 به کویت برای غرامت 4.6 میلیارددلاری برای تخریب تاسیسات نفتی‌اش در جنگ خلیج فارس موافقت کرده است.

عراق این غرامت را به دلیل اشغال کویت در سال 1990 به آسیب دیدگان این کشور  پرداخت می‌کند.

کمیته غرامت‌های سازمان ملل طی بیانیه‌ای که سه‌شنبه (دیروز)، منتشر شد، اعلام کرد که میانگین پرداخت از صندوق عراق ویژه غرامت به کویت، سالانه تا سال 2021، افزایش خواهد یافت. 

در ادامه این بیانیه آمده است: پیش‌بینی‌های مربوط به قیمت نفت و میزان صادرات آن از عراق، نشان می‌دهد که غرامت مدنظر کویت پرداخت خواهد شد.

پرداخت غرامت عراق به کویت از اکتبر سال 2014، به دلیل چالشهای امنیتی و دشواری‌های مربوط به بودجه عراق، متوقف شده‌ بود.

بر اساس این گزارش، همزمان با سفر «فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق به کویت و دیدارش با «صباح الاحمد الجبار الصباح» امیر این کشور، سازمان ملل ازسرگیری روند پرداخت غرامت به کویت را اعلام کرد.

کمیته خسارات سازمان ملل متحد در سال 1991 به عنوان زیر شاخه ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد تاسیس شد و تاکنون به پرونده مربوط به بیش از یک میلیون شکایت شرکت‌ها و سازمانهای مختلف در یکصد کشور جهان رسیدگی و خسارتهای مربوطه را به مدعیان پرداخت کرده است.

مجموع رقمهای پرداختی عراق به دولت کویت تاکنون به حدود 47 میلیارد دلار رسیده است و هنوز مبلغ 4 میلیارد و ششصد میلیون دلار از بدهی عراق به کویت باقی مانده است.

Sorry - Comments are closed