اقتصاددان عراقی: خروج از فصل هفتم، زمینه جهش در توسعه اقتصادی عراق خواهد شد

اقتصاددان عراقی در خصوص خروج کامل عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بعد از گذشت یک ربع قرن از صدور این قطعنامه علیه عراق گفت: خروج کامل عراق از فصل هفتم، زمینه را برای جهش در توسعه اقتصادی عراق فراهم می کند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر ‘مظهر محمد صالح’ خاطر نشان کرد که خروج عراق از فصل هفتم و قرار گرفتن در فصل ششم منشور سازمان ملل به این معنی است که عراق دیگر تهدیدی برای صلح و امنیت جهان نیست بلکه یک کشور مسالمت جو است و این مسئله بر توسعه اقتصادی عراق اثر جهشی خواهد گذاشت.
وی افزود: بسیاری از اقدامات ویژه قطعنامه 687 مربوط به سال 91 میلادی که به موجب آن عراق به خاطر اشغال کویت تحت فصل هفتم قرار گرفت، بعد از سقوط رژیم صدام در بهار 2003، عملا برداشته شد و تنها بخش های جزیی از این اقدامات باقی مانده بود.
وی اضافه کرد: در عین حال بعضی از کالاها براساس این قطعنامه، امکان ورود به عراق نداشت یا واردات آن بسیار مشکل بود از جمله مواد مورد نیاز در بخش فناوری و پاره ای مواد تشعشعی که در داندانپزشکی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.
محمد صالح افزود: بخشی از دارایی های عراق از جمله دارایی های مربوط به تفاهمنامه نفت در برابر غذا و دارو و تیم های بازرسان سازمان ملل، به موجب این قطعنامه در حساب های بانکی خارجی بلوکه شده بود.
وی گفت: با برداشته شدن فصل هفتم منشور سازمان ملل از روی عراق، این کشور می تواند تمامی دارایی مالی خود را در حساب هایی به نام خود ذخیره کرده و از آن آزادانه برداشت کند.
وی از حجم مبالغ مالی بلوکه شده عراق در بانک های جهانی به ویژه بانک های آمریکایی ابراز بی اطلاعی کرد و گفت که مبالغ قابل توجهی در این بانک ها وجود دارند که در صورت بازپس گیری آن، می توان از آن در بحث توسعه اقتصادی و عملیات بازسازی مورد استفاده قرار گیرند.
این اقتصاددان عراقی به کنفرانس بین المللی کویت پیرامون بازسازی عراق در فوریه (دو ماه دیگر) اشاره کرد و گفت که قرار است بسیاری از کشورهای کمک کننده به عراق در این کنفرانس حضور داشته باشند.
محمد صالح افزود: پول هایی که در این کنفرانس برای کمک به عراق اختصاص خواهد شد به دو صورت یکی کمک مالی و دیگری به صورت فرصت های سرمایه گذاری است.
وی اضافه کرد: عراق در این کنفرانس فرصت های سرمایه گذاری را در عراق به ویژه در بخش بازسازی شهرها بعد از بازپس گیری از گروه تروریستی داعش، به مبلغ 100 میلیارد دلار اعلام می کند.
وی در خصوص استفاده جمهوری اسلامی ایران از این فرصت گفت که ایران یک کشور مهم و همسایه برای عراق است که در همه مراحل سخت در کنار ما ایستاده و علاوه بر همه اینها، همکاری اقتصادی با ایران دارای مزیت های متعددی از جمله پایین بودن هزینه های حمل و نقل است.
وی اضافه کرد که دولت عراق در طول سنوات گذشته با حکمت و درایت خود توانسته است که همواره در تعاملات خود با ایران و جامعه جهانی نوعی موازنه ایجاد کند و هرگز از همکاری ها و روابط خود با ایران فروگذار نکرده زیرا به اهمیت این روابط و توسعه همکاری ها با آن کاملا واقف است.
وی درعین حال خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند از این فرصت استفاده کرده و سهم همکاری تجاری و سرمایه گذاری خود را در عراق بالا ببرد.
وزارت خارجه عراق در 9 دسامبر گذشته (18 آذر96) اعلام کرد که سازمان ملل به طور رسمی با خروج کامل عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل – پس از گذشت 27 سال – موافقت کرد.

Sorry - Comments are closed