حسینی: بازار عراق برای ایران معادل 3 قاره است/ کاشفی: سرمایه‌گذاران خارجی در ایران شهروند شوند

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق با تأکید بر توسعه روابط تجاری ایران و عراق گفت: بازار عراق برای ایران به تنهایی معادل مبادله با سه قاره اروپا، آمریکا و افریقا است.

به نقل از خبرگزاری فارس، سید حمید حسینی در نشست ماهانه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: اقلیم کردستان به تنهایی معادل 25 تا 30 درصد تجارت ایران را تشکیل می‌دهد، عراق به تنهایی معادل بازار سه قاره اروپا، آمریکا و افریقا برای ایران است و بازار 2 تا 2.5 میلیارد دلاری اقلیم کردستان برای ایران به اندازه بازار یک قاره است. 

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه پیرو پیگیری‌ انجام شده، ریاست گمرک عراق اعلام کرده است که از ابتدای سال 2018 تعرفه واردات کالا به این این کشور در 4 گروه خواهد بود، گفت: تعرفه واردات کالاها به عراق در 4 گروه نیم درصد، 10 درصد، 15 درصد و 30 درصد دسته بندی می‌شود و تعدد تعرفه‌ها از بین می‌رود. 

وی افزود: همچنین کشور عراق با برگزاری چهارمین اجلاس کمیته مشترک بازرگانان ایران و عراق در بهمن‌ماه سال جاری موافقت کرده است و برگزاری این اجلاس می‌تواند به حل برخی از چالش‌های پیش‌روی تجارت ایران با عراق کمک کند. 

* سرمایه‌گذاران خارجی در ایران شهروند شوند

در این نشست کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه بحث جایگاه سیاسی و اقتصادی اقلیم کردستان در برقراری روابط تجاری با ایران بسیار حائز اهمیت است، گفت: شاید در ارتباط با عراق تا مدت‌ها نتوانیم بحث‌ سیاسی و امنیتی را از اقتصاد آن جدا کنیم.

وی افزود: در عراق دو چالش اساسی وجود دارد، یکی بحث اقلیم کردستان و عدم توازن آن و روحیه استقلال طلبانه آنها و بحث دیگر بحث شیعه و سنی است. 

کاشفی بیان داشت: به نظر می‌آید ماندگاری ما در بازار اقلیم کردستان کم بود، اما به هرحال ما همیشه سهمی را از بازار عراق داشته‌ایم و اگر ترکیه بهتر از ما عمل کرده، به علت مسائل داخلی از جمله قیمت تمام شده کالای داخلی و عدم وجود مشوق‌ صادراتی و تجارت پیله‌وری است.

 وی افزود: شرایط امروز در تجارت با اقلیم کردستان به دلیل مسئله همه‌پرسی در این اقلیم شرایط ویژه‌ای است و بنابراین باید رویکرد جدیدی را در تجارت با این منطقه دنبال کنیم.

وی افزود: بخش خصوصی نقش مهمی در برقراری این ارتباطات دارد و باز شدن مرزها هم می‌تواند، به برقراری این ارتباطات کمک کند. 

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه اظهار داشت: بعد از دوران پسا داعش قطعا دوباره شاهد یک سطح تقاضا از آن طرف مرز‌ها هستیم و حتی بعد از جریانات اقلیم کردستان هم می‌توان بازار و تقاضای خوبی را از آن طرف مرز داشت .

وی بیان داشت: اتاق بازرگانی ایران براساس مطالعات پیشنهاد داده است تا سرمایه‌گذارانی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، آنها را شهروند اعلام کنیم و به آنها اقامت دهیم و این اقدام را بسیاری از کشورها انجام می‌دهند و قطعا وزارت خارجه هم اگر در این موضوع به ما کمک کند، سرمایه‌ زیادی را می‌تواند به ایران سرازیر کند.

در ادامه این نشست یحیی آل اسحاق عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه امروز با یک جنگ اقتصادی در عراق مواجه هستیم، گفت: باید در میدان رقابت با رقبای بزرگ وارد شویم و در این راستا شرکت‌های صاحب برند ایرانی باید ورود کرده و اتحادیه‌های تولیدی باید قوی‌تر عمل کنند.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق افزود: بازار عراق مانند یک جاده سنگلاخ است که در نهایت به یک بازار طلایی منتهی می‌شود.

وی به تولید چهار میلیون بشکه نفت در عراق به صورت روزانه اشاره کرد و گفت: عراقی‌ها برای افزایش آن به 10 میلیون بشکه در روز برنامه ریزی دارند و به دنبال جبران عقب ماندگی دهه‌های اخیر هستند.

آل اسحاق افزود: امروز باید در کردستان عراق که با ایران رابطه تاریخی و دیرینه دارد، سرمایه گذاری کنیم و سرمایه‌گذاران این منطقه را نیز باید تشوق کرد که در ایران به سرمایه گذاری بپردازند که در این پیوند به ساماندهی و دیدگاه جدید نیاز است. 

Sorry - Comments are closed