رشد 126 درصدی صادرات کالا از مرز سیرانبند بانه

رئیس گمرک بانه گفت: در 9 ماه منتهی به آذر امسال، 129 هزار و 422 تن کالا به ارزش 39 میلیون و 306 هزار و 467 دلار از مرز سیرانبند این شهرستان به منطقه شمال عراق صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 126 درصد رشد داشته است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، سعید سنجابی اظهار کرد: سال گذشته در این مدت 108 هزار و 862 به ارزش 17 میلیون و 363 هزار و 88 دلار کالا از این مرز صادر شده بود.
وی افزود: در آذر ماه امسال 29 هزار و 185 تن کالا به ارزش 9 میلیون و 740 هزار دلار از مرز سیرانبند بانه منطقه شمال عراق صادر شد.
سنجابی به نوع کالاهای صادراتی از مرز سیرانبند اشاره کرد و یادآور شد: مصالح ساختمانی، محصولات کشاورزی، تیرچوب، کفش، مصنوعات پلاستیکی و شیشه از جمله کالاهای هستند که از این مرز صادر می شود.
وی عوامل افزایش صادرات در مرز سیرانبند بانه را ایجاد و تکمیل سامانه جامع گمرکی، اتصال درب ورود و خروج بازارچه به سامانه جامع و بهبود نسبی زیرساخت های بازارچه سیرانبند بانه اعلام کرد.
رئیس گمرک بانه تاکید کرد: با تکمیل زیرساخت ها، توسعه بازارچه، ایجاد انبار و استقرار سازمان های مربوطه می توان در راستای توسعه صادرات در این مرز گام های اساسی برداشت.
به گفته وی، در آینده نزدیک واردات کالا از معابر موقت مرزی هنگه ژاله و گله سوره به مرز سیرانبند منتقل می شود و فعالیت واردات و صادرات از طریق این مرز انجام خواهد شد.
سنجابی گفت: با بسته شدن معابر موقت مرزی، صادرات و واردات در چهارچوب قوانین و مقررات انجام و پیله وران از تخفیف ویژه برخوردار می شوند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، فعالیت تجاری در مرز سیرانبند بانه از سال 72 به صورت رسمی با بیش از 600 فعال تجاری (پیله ور) آغاز شد اما با توجه نبود زیرساخت های مناسب در این مرز فعالیت تجاری در ان کاهش یافت و هم اکنون 15 تاجر بطور رسمی در مرز سیرانبند فعالیت می کنند.
مرز سیرانبند بانه، دومین مرز استان کردستان است که بحث رسمی شدنش در دولت دهم مطرح شد اما با وجود پیگیری ها و نشست های زیاد مسئولان کشورمان و منطقه شمال عراق سرنوشت رسمی شدن این مرز همچنان در بلاتکلیفی است.
دولت مرکزی عراق مخالف رسمی شدن مرز سیرانبند بانه است اما مرز سیرانبند بانه از طرف ایران به عنوان یک مرز رسمی شناخته می شود.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.

Sorry - Comments are closed