دولت تعرفه های تبعیض آمیز عراقی ها روی کالاهای ایرانی راپیگیری می کند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت کشور گفت: دولت اگر شواهد و مستنداتی مبنی بر تعرفه های تبعیض آمیز روی کالاهای صادراتی ایران و دیگر کشورها از طرف عراقی ها را مشاهده کند آن را به صورت جدی پیگیری می کند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، مجتبی خسروتاج روز پنجشنبه در جلسه بررسی مسائل حوزه تجارت خارجی کرمانشاه که با فعالان اقتصادی در سرسرای اتاق بازرگانی این شهر برگزار شد، در پاسخ به تجار استان که با طرح آماری از تعرفه 100 درصدی عراقی ها به ویژه سیمان و صفر درصدی سیمان عربستان افزود: این موضوع با رایزن بازرگانی به طور ویژه در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی در مورد دغدغه صادرکننده ها در باره صدور کارت های بازرگانی یک ساله نیز گفت: آیین نامه شرایط صدور کارت بازرگانی هفته آینده در دستور کمسیون ماده یک بررسی می شود و همه نکته نظر آنها مدنظر قرار خواهد داد.
وی با بیان اینکه در طول 2 سال گذشته هزار و 600 کارت بازرگانی مشکل دار مسدود شده گفت: تاکنون چندین بار قوانین مربوط به صدور کارت بازرگانی اصلاح شده و این بار تمام مسائل فنی و تخصصی لحاظ می شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه بخش خصوصی به لحاظ تاریخی در کشور ضعیف بوده از فعالان اقتصادی خواست کالاهای با کیفیت و معیار استاندار جهانی تولید و صادر کنند تا بتوانند در بازارهای خارجی توان رقابت داشته باشند و بازار را از دست ندهند.
رئیس توسعه تجارت کشور، حمایت از تولید داخلی را وظیفه دولت دانست و گفت: دولت با کمک مجلس شورای اسلامی تلاش می کند موانع و قوانین دست و پا گیر صادرات را برطرف کند.
او در خصوص انتقاد فعالان اقتصادی و تجار مبنی بر تصمیم خلق الساعه و یک شبه برای ممنوعیت صادرات کالا و یا اجازه واردات بی رویه گفت: در کمیسیون ماده یک در حال بررسی و یافتن یک راهکار بلندمدت برای این موضوع بسیار مهم اقتصادی که هم به سرمایه گذاری و هم تولید و تجارت کشور آسیب فراوان زده هستیم.
معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت، تامین نیاز جامعه و فشارهای عمومی را عامل اصلی ممنوعیت یا واردات کالا و التهاب بازار دانست و گفت: متاسفانه فشار جامعه و وظیفه دولت باعث می شود، یک دفعه جلو صادرات کالایی مانند دام گرفته شود و مشکلاتی مانند از دست رفتن بازار تجار و یا لطمه به تولیدکنندگان را به دنبال داشته باشد.
در این جلسه فعالان اقتصادی و صادرکننده تصمیمات خلق الساعه و یک شبه، معیوب بودن سیستم توزیع کالا در کشور، دلالی و رانت را بزرگترین مشکلات تولید و صادرات دانستند.
استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و داشتن 2 مرز رسمی اقتصادی و پنج بازارچه مرزی یکی از محورهای صادرات کالا از کشورمان به خارج از کشور است.

Sorry - Comments are closed