70 کشور درکنفرانس بازسازی عراق شرکت می کنند/امید به جذب 100 میلیارد دلار

وزارت امور خارجه عراق روز شنبه اعلام کرد 70 کشور وصدها شرکت مهم سرمایه گذاری از سراسر جهان در کنفرانس بازسازی عراق که هفته آینده در کویت برگزار می شود شرکت خواهند کرد.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، احمد محجوب سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت : حضور 70 کشور وصدها شرکت مهم سرمایه گذاری از سراسر جهان و بسیاری از سازمان هایی که در بازسازی عراق نقش دارند در کنفرانس بازسازی قطعی شده است.
وی پیش بینی کرد عراق طی این کنفرانس بتواند حدود 100 میلیارد دلار کمک و سرمایه برای بازسازی مناطق جنگزده خود جذب کند.
سخنگوی وزارت خارجه عراق افزود : سازمان های جامعه مدنی، شرکت ها و کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس، در مورد سازوکار استفاده از پولی که برای بازسازی به عراق داده می شود و نحوه سرمایه گذاری آن بحث و تبادل نظر خواهند کرد.
کنفرانس بین المللی بازسازی عراق قرار است روزهای 12 – 14 ماه جاری میلادی (23 – 25 بهمن ماه ) به میزبانی کویت برگزار شود.
بغداد امیدوار است بتواند طی برگزاری این کنفرانس دست کم 100 میلیارد دلار کمک و سرمایه گذاری خارجی برای هزینه کردن در بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ داعش و نیز عقب ماندگی ها در زمینه های زیرساخت جذب کند.
دولت حیدرالعبادی نخست وزیر عراق اخیرا با اعلام این که ویرانی های ناشی از جنگ داعش بیش از 100 میلیارد دلار به کشور خسارت وارده کرده است، از تدوین برنامه بازسازی ویرانه های جنگ و نوسازی و تقویت زیرساخت های کشور به ارزش همین مبلغ خبر داد.
تاکید مقامات بغداد مبنی بر کافی نبودن منابع داخلی برای تامین این میزان هزینه برای بازسازی کشور، انگیزه آنان برای بهره برداری مناسب از فرصت کنفرانس کویت را دو چندان کرده است.
درهمین حال سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا ضمن اعلام مشارکت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این کنفرانس تاکید کرد: ایران بطور قاطع در دوران بازسازی نیز از عراق حمایت خواهد کرد.
ایرج مسجدی گفت: جمهوری اسلامی همانگونه که در دوران جنگ علیه داعش و امروز در مبارزه امنیتی با تروریست ها در کنار عراق ایستاد، در دوران بازسازی نیز درکنار دولت و ملت دوست و برادر عراق خواهد بود.

Sorry - Comments are closed